Liikenteen puhdistuminen
Tieliikenteen osuus Suomen liikenteen päästöistä on noin 90 % ja niiden vähentäminen edellyttää kaikkien puhtaiden vaihtoehtojen kasvavaa hyödyntämistä. Liikenteen päästöt ovat suurin yksittäinen päästölähde, joka on vähennettävissä kansallisin toimin.
![](https://energia.fi/wp-content/uploads/2023/08/image-14.png)
Työsuhdeautojen verotusarvon muuttaminen päästöperusteiseksi nopeuttaa tieliikenteen päästövähennyksiä, sillä työsuhdeautoilla usein ajetaan keskimääräistä enemmän ja ne tulevat suhteellisen nopeasti käytettyjen autojen markkinoille.
- Biokaasun laajamittainen käyttö pellolta tankkiin vaatii kotimaisen biokaasuohjelman jalkauttamista käytäntöön sekä laajamittaista EU-vaikuttamista.
- Vähäpäästöisten ajoneuvo- ja autoveroa on alennettava jyrkentämällä päästökerrointa.
- Energiaverotuksessa pitää selvittää lataussähkön siirtäminen alempaan veroluokkaan.
- Rakennusten energiatehokkuusdirektiivin kansallisessa toteutuksessa pitää huolehtia, että taloyhtiöissä on latausmahdollisuus.
![](https://energia.fi/wp-content/uploads/2023/08/image-16.png)
- Biokaasun nykyinen verottomuus on säilytettävä ja notifioitava EU:ssa.
- Lataus- ja kaasutankkausverkosto pitää laajentaa koko maahan.
- Uusien vähäpäästöisten teknologioiden edistäminen on välttämätöntä niin raskaassa liikenteessä, merellä ja ilmassa.
Asiantuntijamme tällä aihealueella
![](https://energia.fi/wp-content/uploads/2023/06/Heikkila-Tuukka-500x500.jpg)
Sähkötutkimuspoolin asiamies, verkkosäännöt, kyberturvallisuus, sähkön pientuotannon liittäminen, sähköinen liikenne
Työtä ilmastoneutraalin Suomen puolesta
![](https://energia.fi/wp-content/uploads/2023/07/hero__lohenpoikasten-tuki-istutukset-02-2048x820-1-735x294.jpg)