Kyselyn aineisto on kerätty huhtikuun lopulla ja vastaajia oli 1015. Tutkimuksen kohderyhmään kuuluivat täysi-ikäiset suomalaiset. Kokonaistuloksissa (N=1015) keskimääräinen virhemarginaali on noin ±3 %-yksikköä (95%:n luottamustasolla). Kyselyn toteutti YouGov Energiateollisuus ry:n toimeksiannosta.
Vastaava kuluttajakysely tehtiin myös vuonna 2019. Tuorein kysely osoittaa, että asiakkaiden tietoisuus sähköverkkopalvelusta on hieman parantunut vuoden 2019 tasosta, mutta se ei edelleenkään ole kovin korkea.
Sähköverkkoyhtiön osuus asiakkaan koko sähkölaskusta on keskimäärin noin kolmannes. Kyselyssä vastaajilta kysyttiin, mitä kuluja sähköverkkoyhtiön laskulla katetaan. Vastaajat saivat valita kaikki luetellut asiat, joita heidän mielestään sähkönsiirtomaksulla katetaan.

Noin puolet suomalaisista tietää, että sähköverkkoyhtiön siirtolaskulla katetaan sähköverkon rakentamisen, ylläpidon ja vikojen korjausten kustannuksia. Harvempi tiesi, että verkkopalvelumaksulla katetaan myös kantaverkon rakentamisen ja ylläpidon kustannuksia sekä operatiivisia kuluja, kuten laskutuksen asiakaspalvelun ja mittauksen kustannuksia.
Kuluttajien tehomaksun tuntemus
Vain kolme prosenttia kyselyyn vastanneista kertoi tuntevansa tehomaksun sisällön ja perusteet hyvin. Joka viidennellä oli vähintään jonkinlainen käsitys asiasta. Yli puolet ei ollut kuullut tehomaksusta.
Kyselyn perusteella asiakkaat, joilla on isompi sähkönkulutus, tuntevat useammin tehomaksun.

Yli puolet vastaajista joilla oli vähintään jonkinlainen käsitys tehomaksusta oli samaa mieltä siitä, että tehomaksu tasapainottaa verkon kuormitusta. Väitteen ”tehomaksun määräytyminen on selvää” kanssa täysin tai jokseenkin samaa mieltä oli vain 30 prosenttia vastaajista.

Tarkemmat kyselytutkimuksen tulokset ovat ladattavissa alta.
Asiantuntijamme tällä aihealueella
