Mitä olet etsimässä?

Kuluttajakysely sähköverkkopalvelusta

Energiateollisuus ry teetti keväällä 2025 kuluttajakyselyn, jossa selvitettiin kansalaisten tietoisuutta sähköverkkopalvelusta ja sen hinnoittelusta.

Kyselyn aineisto on kerätty huhtikuun lopulla ja vastaajia oli 1015. Tutkimuksen kohderyhmään kuuluivat täysi-ikäiset suomalaiset. Kokonaistuloksissa (N=1015) keskimääräinen virhemarginaali on noin ±3 %-yksikköä (95%:n luottamustasolla). Kyselyn toteutti YouGov Energiateollisuus ry:n toimeksiannosta.

Vastaava kuluttajakysely tehtiin myös vuonna 2019. Tuorein kysely osoittaa, että asiakkaiden tietoisuus sähköverkkopalvelusta on hieman parantunut vuoden 2019 tasosta, mutta se ei edelleenkään ole kovin korkea.

Sähköverkkoyhtiön osuus asiakkaan koko sähkölaskusta on keskimäärin noin kolmannes. Kyselyssä vastaajilta kysyttiin, mitä kuluja sähköverkkoyhtiön laskulla katetaan. Vastaajat saivat valita kaikki luetellut asiat, joita heidän mielestään sähkönsiirtomaksulla katetaan.

Vastaajien näkemykset siitä, mitä kuluja heidän mielestään sähköverkkoyhtiön laskulla katetaan.

Noin puolet suomalaisista tietää, että sähköverkkoyhtiön siirtolaskulla katetaan sähköverkon rakentamisen, ylläpidon ja vikojen korjausten kustannuksia. Harvempi tiesi, että verkkopalvelumaksulla katetaan myös kantaverkon rakentamisen ja ylläpidon kustannuksia sekä operatiivisia kuluja, kuten laskutuksen asiakaspalvelun ja mittauksen kustannuksia.

Kuluttajien tehomaksun tuntemus

Vain kolme prosenttia kyselyyn vastanneista kertoi tuntevansa tehomaksun sisällön ja perusteet hyvin. Joka viidennellä oli vähintään jonkinlainen käsitys asiasta. Yli puolet ei ollut kuullut tehomaksusta.

Kyselyn perusteella asiakkaat, joilla on isompi sähkönkulutus, tuntevat useammin tehomaksun.

Kuvaaja tehomaksun tuntemuksesta kuluttajien keskuudessa sähkönkulutuksen mukaan. Mitä isompi sähkönkulutus on, sitä useammin tehomaksu tunnistetaan. Kaikissa kulutusluokissa enemmistö ei kuitenkaan tunne tehomaksun käsitettä.

Yli puolet vastaajista joilla oli vähintään jonkinlainen käsitys tehomaksusta oli samaa mieltä siitä, että tehomaksu tasapainottaa verkon kuormitusta. Väitteen ”tehomaksun määräytyminen on selvää” kanssa täysin tai jokseenkin samaa mieltä oli vain 30 prosenttia vastaajista.

Kuluttajien arvioita sähkönsiirron tehomaksuun liittyvistä väittämistä. Kysymys esitettiin vain niille vastaajille, joilla oli vähintään jonkinlainen käsitys tehomaksusta.

Tarkemmat kyselytutkimuksen tulokset ovat ladattavissa alta.

Lataa Energiateollisuus kuluttajakysely sahkomarkkinoista_sahkoverkot (PDF)

Asiantuntijamme tällä aihealueella

Ina Lehto

Johtava asiantuntija

Verkot ja palvelut

Ina Lehto

Johtava asiantuntija

Verkot ja palvelut

+358 40 570 5589

Siirry takaisin sivun alkuun