Kyselyn aineisto on kerätty huhtikuun lopulla ja vastaajia oli 1015. Tutkimuksen kohderyhmään kuuluivat täysi-ikäiset suomalaiset. Kokonaistuloksissa (N=1015) keskimääräinen virhemarginaali on noin ±3 %-yksikköä (95%:n luottamustasolla). Kyselyn toteutti YouGov Energiateollisuus ry:n toimeksiannosta. Kyselyn tarkemmat tulokset ovat ladattavissa sivun lopusta löytyvästä linkistä.
Luottamus alaan
Kolme neljästä suomalaisesta luottaa sähkön riittävyyteen ja jakelun toimitusvarmuuteen vähintään vähintään melko suuressa määrin. Luottamus on kuitenkin laskenut viime vuosien aikana. Verkkopalvelun hinnan kohtuullisuuteen luotetaan vähiten. Yli puolet vastaajista luottaa markkinoiden toimivuuteen vähintään melko suuressa määrin.

Missä määrin vuosien 2022-2023 sähkönhinnan voimakas nousu aiheutti taloudellisia vaikeuksia kotitaloudellesi?
Joka neljäs (24 %) arvioi, että vuosien 2022-2023 sähkönhinnan voimakas nousu aiheutti paljon taloudellisia vaikeuksia. Noin joka toinen (47 %) koki, ettei taloudellisia vaikeuksia aiheutunut lainkaan tai niitä aiheutui vain vähän. Vastaajat vastasivat asteikolla 1-5. 1 = ei vaikuttanut lainkaan, 5= vaikutti suuressa määrin. Arvio on parantunut selvästi sitten vuoden 2022 kyselyn. Pohjoismaisessa NordREG kyselyssä kesällä 2022 joka kolmas (36 %) arvioi sillä hetkellä korkeiden sähkön hintojen vaikuttaneen talouteensa paljon.
Ymmärrys ja kokemus energia-alasta
Asiakkaiden sähkömarkkinatietämyksessä ei ole tapahtunut isoja muutoksia viime vuosina. Kyselyn perusteella nuorimmilla (alle 30-vuotiailla) on heikoin tietämys kyselyssä heille esitetyistä väittämistä ja yli 40-vuotiailla paras tietämys.

Myyjän vaihdon helppouteen ja sopimusvaihtoehtojen määrään ja vertailtavuuteen suhtaudutaan kriittisemmin kuin ennen. Tyytyväisiä on silti enemmän kuin kriittisiä, lukuunottamatta väitteitä ”Voin luottaa sähkönmyyjän antamiin tietoihin ja neuvoihin” sekä ”On helppo ymmärtää, miten hintä määräytyy ja mitä sopimukseen sisältyy”. Ne kuluttajat, jotka kokivat vuosien 2022-23 sähkön hinnan nousun taloudessaan raskaana, suhtautuvat selvästi muita kriittisempiä esitettyihin väittämiin. Pörssisähkösopimusasiakkaat suhtautuvat väitteisiin muita positiivisemmin.

Kuluttajien aktiivisuus ja kiinnostus uusiin tuotteisiin
Kyselyn mukaan kuluttajat ovat useimmin valmiita käyttämään tai käyttävät jo kulutusseurantapalvelua, sähkönkäytön ajastamista ja apuvälineitä sähkön säästämiseksi. Pörssisähkösopimusasiakkaat ovat keskimäärin muita kiinnostuneempia näistä eri mahdollisuuksista. Tämä näkyy erityisesti halussa ajoittaa sähkönkäyttöä. Pääasiassa sähköllä lämmittävät ja eniten sähköä käyttävät ovat myös muita kiinnostuneempia heille esitetyistä toimintatavoista.

Sähköverkkopalvelun tuntemus parantunut hieman
Tuorein kysely osoittaa, että asiakkaiden tietoisuus sähköverkkopalvelusta on hieman parantunut vuoden 2019 tasosta, mutta se ei edelleenkään ole kovin korkea.
Sähköverkkoyhtiön osuus asiakkaan koko sähkölaskusta on keskimäärin noin kolmannes. Kyselyssä vastaajilta kysyttiin, mitä kuluja sähköverkkoyhtiön laskulla katetaan. Vastaajat saivat valita kaikki luetellut asiat, joita heidän mielestään sähkönsiirtomaksulla katetaan.

Noin puolet suomalaisista tietää, että sähköverkkoyhtiön siirtolaskulla katetaan sähköverkon rakentamisen, ylläpidon ja vikojen korjausten kustannuksia. Harvempi tiesi, että verkkopalvelumaksulla katetaan myös kantaverkon rakentamisen ja ylläpidon kustannuksia sekä operatiivisia kuluja, kuten laskutuksen asiakaspalvelun ja mittauksen kustannuksia.
Kuluttajien tehomaksun tuntemus
Vain kolme prosenttia kyselyyn vastanneista kertoi tuntevansa tehomaksun sisällön ja perusteet hyvin. Joka viidennellä oli vähintään jonkinlainen käsitys asiasta. Yli puolet ei ollut kuullut tehomaksusta.
Kyselyn perusteella asiakkaat, joilla on isompi sähkönkulutus, tuntevat useammin tehomaksun.

Yli puolet vastaajista joilla oli vähintään jonkinlainen käsitys tehomaksusta oli samaa mieltä siitä, että tehomaksu tasapainottaa verkon kuormitusta. Väitteen ”tehomaksun määräytyminen on selvää” kanssa täysin tai jokseenkin samaa mieltä oli vain 30 prosenttia vastaajista.

Tarkemmat kyselytutkimuksen tulokset ovat ladattavissa alta.
Sähköverkkopalvelua koskevat tulokset julkaistiin 11.6.2025. Sivua on päivitetty 17.6.2025 lisäämällä sivulle koko kyselyn tulokset.
Asiantuntijamme tällä aihealueella


Energiayhtiöiden asiakkuus ja palvelut sekä sopimusehdot, sähkön vähittäismarkkinat, asiakkuustoimikunnan sihteeri