EU-vaaliviestit
Energia-alan vision mukaan vuoden 2035 Suomessa asiakkaat, yhteiskunta ja ympäristö saavat uutta hyvinvointia hiilineutraalista energiasta. Suomalaisen energiantuotannon kehitys kulkeekin hyvää vauhtia tähän suuntaan: sähköntuotanto on jo hiilineutraalia, ja kaukolämmön tuotannon päästöt laskevat liki nollaan vuoteen 2030 mennessä. Näemme, että jos tämä on mahdollista Suomessa, on se mahdollista myös muualla Euroopan unionissa.
Uutta hyvinvointia hiilineutraalista energiasta
Energia-alan vision mukaan vuonna 2035 Suomessa ja Euroopassa asiakkaat, yhteiskunta ja ympäristö saavat uutta hyvinvointia hiilineutraalista energiasta. Suomalaisen energiantuotannon kehitys kulkeekin hyvää vauhtia tähän suuntaan: sähköntuotanto on jo hiilineutraalia, ja kaukolämmön tuotannon päästöt laskevat liki nollaan vuoteen 2030 mennessä.
Suomessa energia on kilpailukykyistä EU:ssa ja olemme valmiita tekemään muista toimialoista ilmastoneutraaleja investoimalla lisää energiajärjestelmään. Näemme, että jos tämä on mahdollista Suomessa, on se mahdollista myös muualla Euroopan unionissa. Energiapolitiikan tulevaisuudesta puhuttaessa tulee keskittyä siihen, miten saavutetaan turvallinen, kilpailukykyinen ja puhdas energia.
Toimivat markkinat reitti kilpailukykyiseen energiaan
Kilpailukykyisen energian saatavuus on erittäin keskeistä Euroopan menestykselle. Suomen esimerkki näyttää, että energia voi olla kilpailukyistä, kun markkina toimii. Rakenteellisen kilpailukyvyn rakentamiseksi EU:n tulisi luoda selkeä reitti ulos kriisikauden politiikasta.
Monissa maissa käytössä olevista energian hintasääntelyistä tulee luopua, jolloin investoinnit voivat toteutua markkinan ohjaamina. Lisäksi markkinoille haitallisista ja kilpailua vääristävistä valtiontuista on kyettävä hankkiutumaan eroon.
Sääntelyn merkitys on tunnistettava myös rahoitusmarkkinoilla.
Energiateollisuus kannustaa arvioimaan ja johdonmukaistamaan energiayhteisöjä ja pientuotantoa koskevaa sääntelyä. Tällä hetkellä sääntely on pirstaloitunut eri säännöksiin, mikä luo lukuisia erilaisia oikeudellisia puitteita toiminnalle.
Vahva infrastruktuuri ehdoton edellytys puhtaan energiajärjestelmän rakentamisessa
Ilman toimivia verkkoja puhdas energia ei siirry tuottajilta käyttäjille. Uusi energiajärjestelmä on myös hyvin erilainen kuin vanha. Se on joustavampi, perustuu erilaisiin tuotantomuotoihin ja asiakkaiden aktiivisempaan osallistumiseen markkinoille. Eri energiajärjestelmän osasten kuten vedyn, lämmön ja sähkön tulee pelata yhteen.
Edellytykset ennakoivan ja suunnitelmallisen sähköverkon kehittämiseen on luotu eurooppalaisessa sähkömarkkinasääntelyssä. EU:n ohjauksen tulee huolehtia poliittisen päätöksenteon ja regulaattoreiden riippumattomuudesta, mahdollisuudesta investoida verkkoon ennakoivasti, mahdollisuudesta investoida digitalisaatioon sekä joustavuuteen.
EU:n rajalliset resurssit tulisi käyttää rajat ylittävien infrastruktuuriprojektien tukemiseen. Näissäkin ensisijainen keino tulee olla kantaverkkoyhtiöiden oma rahoitus, jota nämä saavat muun muassa niin kutsutuista pullonkaulatuloista.
Iso osa Euroopasta lämpenee edelleen fossiilisella maakaasulla ja öljyllä. Keskeisin hidaste lämmityksen puhdistumiselle on vaihtoehtoisen infrastruktuurin, kuten kaukolämmön ja sähkön puutteellisuus. Vaihtoehtoiselle lämmitysinfrastruktuurille tulisikin asettaa tavoitteet, ja jäsenmaiden tulee varmistaa asiakkaiden mahdollisuudet hyödyntää vaihtoehtoisia lämmitysmuotoja.
Rakennusten energiankäytön ja lämmityksen hajanaista sääntelyä tulee yksinkertaistaa ja keskittyä ohjaaviin tavoitteisiin. Rakentamisen energiatehokkuutta koskevassa sääntelyssä on keskityttävä teknologianeutraaleihin tekijöihin, kuten päästöihin ja joustavuuteen.
Päästökauppa on EU:n keskeisin ilmastotyökalu
Paras keino ilmastopäästöjen vähentämiseksi on kehittää EU:n päästökauppajärjestelmää. Päästökaupan tulisi kattaa suurin osa EU:n hiilidioksidipäästöistä. Siksi nykyisten päästökauppajärjestelmien yhdistämistä ja laajentamista sekä maantieteellisesti että eri sektoreille on tutkittava avoimin mielin. Jotta päästövähennykset voidaan saavuttaa kilpailukykyisesti, tulee kaikkien hiilineutraalien teknologioiden olla investoijien käytettävissä. Lainsäädäntö ei saa syrjiä teknologioita ja ohjauksen onkin kohdistuttava haittoihin.
Energiatehokkuussääntelystä on tehtävä sisämarkkinayhteensopivaa eikä se saa ohjata taloudellisen toimeliaisuuden sijoittumista EU-alueella. Tämä tarkoittaa energiatehokkuustavoitteen uudelleenarviointia.
Ympäristö – ja energiainvestoinnit on sovitettava yhteen
EU on sitoutunut YK:n biodiversiteettisopimuksessa pysäyttämään luontokadon ja kääntämään luonnon monimuotoisuus elpymisuralle. Samalla EU:n tulee olla kilpailukykyinen ja houkutteleva ympäristö puhtaan siirtymän investoinneille. Osa houkuttelevuutta on sujuva luvitus ja ennustettava lainsäädäntö. Monilla puhtaan siirtymän investoinneilla on vaikutuksia monimuotoisuuteen ja vaikutuksiltaan moninaiset investoinnit ovat kasvussa. Sääntelyn tulee olla ennemmin investointeja mahdollistavaa kuin niitä rajoittavaa. Yhdellä hankkeella voi olla positiivisia luontovaikutuksia, millä voi kompensoida toisen negatiivisia .
Ympäristölupamenettelyjä on tehostettava, ja eri asetusten hajallaan olevia lupalainsäädäntöjä tulisi koota yhteen eurooppalaiseen menettelydirektiiviin tai -asetukseen.
Puhtaan siirtymän hankkeet tulee sovittaa yhteen ekologisen kestävyyden kanssa. Ilmastonmuutosta, biologisen monimuotoisuuden köyhtymistä, sekä kiertotaloutta ja saastumattomuutta tulee tarkastella yhdessä ja keskittyä kokonaisvaltaiseen kestävyyteen. Jotta luontovaikutuksia pystytään arvioimaan, tulee kehittää yhdenmukaistettuja EU -tason kestävyysindikaattoreita. Samalla tulisi tarkastella erilaisten jalanjälki – ja elinkaariarviointien käytettävyyttä ja hyväksyttävyyttä.
Eurooppa, energia ja ilmasto – tietopaketti kaudelle 2024–2029
Eurooppa, energia ja ilmasto – tietopaketti kaudelle 2024–2029
Energiateollisuuden tietopaketti sisältää tietoa mm. EU:n edellisen kauden energiapolitiikasta, seuraavalla kaudella päätettävistä asioista, sekä alan tärkeitä lukuja Suomesta, Euroopasta ja muualta maailmasta.
Asiantuntijamme EU-edunvalvonnassa
Edunvalvonta, ilmastopolitiikka
- 29.4.2024 Mistä vaiettiin – mistä puhuttiin?
- 22.3.2024 Ympäristöneuvostossa ilmastopolitiikan tulevaisuus
Lue Energiauutisten EU-vaaliaiheisia artikkeleita
- Äänestämällä vaikutat EU:n ilmasto- ja energiapolitiikan suuntaan
- Puolustus ja turvallisuus ylitse muiden
- Suomesta mallia Keski-Euroopalle
- Vaalit epävarmassa Euroopassa
- Parlamentti järjestäytyy ryhmiin
- Miltä näyttää eurooppalainen politiikka?
- Miten käy vihreän siirtymän?
- SDP: Verkot, ydinvoima ja uusiutuvat
- RKP: Päästökaupan tuotot ympäristökohteisiin
- Vihreät: Fossiilista viimeinkin irti
- Perussuomalaiset: Ilmastotavoitteita ei saavuteta
- Kokoomus: Puhdas energia sen tekee
- Kristillisdemokraatit: Markkinaehtoisuus ja riippumattomuus ohjaavat
- Vasemmistoliitto: Reilusti irti fossiilitaloudesta
- Keskusta: Energiaomavaraisuus ratkaisee
Työtä ilmastoneutraalin Suomen puolesta
Fyysinen rakenne tai tekninen ratkaisu