Mitä olet etsimässä?

Energia- ja ilmastostrategia tukee pitkäjänteistä investointiympäristöä

Hallitus julkaisi tänään perjantaina energia- ja ilmastostrategian luonnoksen, jota täydennetään lausuntokierroksen jälkeen syksyllä. Keskiviikkona lausuntokierrokselle lähti jo energia- ja ilmastostrategiaan linkittyvä keskipitkän aikavälin ilmastosuunnitelma, jossa linjataan taakanjakosektorin ilmastotoimet. Energia- ja ilmastostrategioita on tapana julkaista kerran hallituskaudessa. Edellinen hallitus julkaisi omansa 2022. Ilmasto- ja energiakysymysten käsittely samassa strategiassa on mielekästä, sillä puhtaan energian tuottaminen mahdollistaa päästöjen vähentämisen myös muilla toimialoilla.

Energia-ala on pääomaintensiivinen, ja se investoi noin kolmanneksen kaikista Suomen teollisista investoinneista. Isojen pääomien sitominen energian tuotantoon ja jakeluun edellyttää ennakoitavaa toimintaympäristöä.

”Hallituksen energia- ja ilmastostrategia on lähes yllätyksetön, eikä juuri sisällä hallitusohjelmasta ja puoliväliriihen päätöksistä poikkeavia kirjauksia. Positiivinen yllätys oli 200 miljoonan euron myöntövaltuuden lisääminen teollisuus- ja energiapoliittisesti merkittäville energiaan liittyville suurille demonstraatiohankkeille 2026 – 2029”, toteaa Energiateollisuus ry:n johtaja Jari Kostama.

Haasteitakin on. Sähköverkkojen voimassa oleva valvontamalli heikentää investointimahdollisuuksia sähkön siirtoon sinne missä sitä tarvitaan, ja valmisteilla olevan alueidenkäyttölain vaikutus tuuli- ja aurinkovoimaan saattaa vähentää investointeja uusiutuvaan energiaan tuntuvasti. Lisäksi sähköä kuluttavien investointien näkymät saattavat heikentyä, mikäli datakeskusten veronkorostus toteutuu. Sähkön käytön lisääminen mahdollistaa edelleen uudet investoinnit uusiutuvaan tuotantoon.

”Hallitusohjelman ja sen mukaisen energia- ja ilmastostrategian toteuttamisen haaste on vireillä olevissa toimenpiteissä, jotka saattavat merkittävästi hidastaa tavoitteiden toimeenpanoa ja uusiutuvan energian investointien toteutumista”, Kostama sanoo.

”Tavoitteista olemme yhtä mieltä, on syytä toivoa, että tie vie perille.”

Komissio esittää 90 % päästövähennystavoitetta vuodelle 2040

Euroopan komission tuore esitys täydentää olemassa olevaa ilmastolakia vuodelle 2040 asetetulla välitavoitteella voimaan jäävän vuoden 2030 tavoitteen lisäksi. Välitavoitteena on yhdeksänkymmenen prosentit päästövähennykset vuoteen 2040 mennessä, joka on linjassa Pariisin ilmastosopimuksen kanssa.

Komission esitys uudistetuksi ilmastolaiksi on askel kohti kestävämpää ja ympäristöystävällisempää tulevaisuutta. Tavoitteen saavuttamiseksi sähkön- ja lämmöntuotannon on käytännössä oltava lähes päästötöntä EU:n alueella vuoteen 2040 mennessä. Suomessa tähän päästään jo 2030.

Tavoitteiden toteutuminen edellyttää laajan keinovalikoiman hyödyntämistä. Tarvitaan merkittäviä toimia liikenteen ja teollisuuden puhdistamiseksi sähköistämällä sekä autot, että tehtaat. Tarvitaan hiilidioksidin talteenottoa, bioenergiaa, nielujen kasvattamista ja päästöttömään tuotantoon tehtäviä mittavia investointeja. Investoinnit ovat avainasemassa päästöjä vähennettäessä, erityisesti niitä tarvitaan energian siirtoverkkoihin ja puhtaaseen tuotantoon.

”Suomella on hyvät valmiudet toteuttaa kunnianhimoista ilmastopolitiikkaa ja kasvaa yhä merkittävämmäksi investointikohteeksi. Sähkömme on puhdasta ja verkot ovat kansainvälisessä vertailussa sekä tehokkaat että edulliset”, sanoo Energiateollisuus ry:n toimitusjohtaja Jukka Leskelä.

”Lisäinvestointeja kaivataan kuitenkin kipeästi, jotta voimme saavuttaa ilmastotavoitteemme ja varmistaa energian saatavuuden myös jatkossa. Tämä edellyttää hallitukselta viisasta politiikkaa, investointiympäristön on oltava kunnossa, että hiilineutraalisuus muodostuu menestystekijäksemme”, Leskelä jatkaa.

Poliittista keskustelua käytiin esityksen valmisteluvaiheissa erityisesti siitä, mikä osa päästövähennyksistä voidaan toteuttaa EU:n ulkopuolisissa maissa. Lopulliseksi osuudeksi asettui 3 %.

Hiilidioksidin talteenotto vähentää ilmakehässä olevan hiilidioksidin varastoitaessa, ja mahdollistaa päästöttömien polttoaineiden tuotantoa esimerkiksi lentoliikenteeseen, yhdessä puhtaalla sähköllä tuotetun vedyn kanssa.

”Suomi on tässä kisassa vahvoilla hyvien puhtaan energian tuotanto-olosuhteiden, toimivien verkkojen, edullisen sähkön sekä bioenergian ja biogeenisen hiilidioksidin saatavuuden ansiosta. Näitä vahvuuksia tulee hyödyntää täysimääräisesti ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi”, toteaa Energiateollisuus ry:n ilmastoasiantuntija Petteri Haveri.

Energiateollisuus ry:n lausunto viranomaisten suunnitelmien ja ohjelmien ympäristövaikutusten arvioinnista (SOVA) potentiaalisista talousvyöhykkeen merituulivoima-alueista

SOVA-menettelyssä on tärkeää huomioida, että merituulivoiman elinkaaripäästöt ovat energiantuotannon matalimpien joukossa (Life Cycle Assessment of Electricity Generation Options, UNECE, https://unece.org/sed/documents/2021/10/reports/life-cycle-assessment-electricity-generation-options). Suomessa puhtaalla sähköllä korvataan fossiilisia polttoaineita teollisuuden prosesseissa, liikenteessä ja lämmityksessä (Energian kokonaiskulutus energialähteittäin 1970–2024, Tilastokeskus, https://stat.fi/tup/suoluk/suoluk_energia.html).

Talousvyöhykkeen merituulivoima-alueiden valinnassa tulisi painottaa merituulivoiman näkökulmasta teknistaloudellisilta edellytyksiltä sopivia alueita. Alueiden valinnassa tulisi huomioida veden syvyys, sillä teknistaloudellisten edellytysten näkökulmasta matala veden syvyys on keskeistä. Alueiden tulisi olla myös mahdollisimman suuria, jotta voimaloiden sijoittaminen on mahdollista, vaikka hankkeen tarkempien ympäristöselvitysten edetessä ilmenisi mahdollisia ympäristöstä johtuvia rajauksia. Käyttöoikeuden keston tulee olla tarpeeksi pitkä kattamaan suunnittelu, rakentaminen ja riittävän pitkä sähköntuotanto.

Arviointisuunnitelman mukaan arvioinnissa tunnistetaan ympäristön ja yhteiskunnan reunaehtoja, joiden rajoissa merituulivoimahankkeita voi toteuttaa sekä voi lieventää niiden haitallisia vaikutuksia ja riskejä. Merituulivoiman vaikutuksia voidaan lieventää monilla teknisillä ratkaisuilla, joiden mahdollisuudet on tärkeää tunnistaa. Tällaisia ratkaisuja ovat esimerkiksi lintututkat.

Finnish Energy comments: Towards a circular, regenerative and competitive bioeconomy, including bioenergy

  • The optimal use of resources can be achieved by utilizing biomass efficiently down to the very last molecule.
  • Biomass is often a highly local resource, with several areas achieving self-sufficiency locally – a fact that also holds true from an EU perspective (with up to 95% being domestically sourced).
  • Bioenergy plays a significant role in ensuring energy security, especially in Northern Europe. Here in the countries and regions district heating is widespread bioenergy forms the backbone of heating systems. Transition away from fossil fuels to biobased or electrified solutions has already occurred or is progressing rapidly.
  • Additionally, bioenergy, especially through combined heat and power (CHP) plants, provides a controllable production method that contributes to the balance of electricity systems. This capacity could be enhanced proactively if desired.
  • Additionally, bioenergy, especially through combined heat and power (CHP) plants, provides a controllable production method that contributes to the balance of electricity systems. This capacity could be enhanced proactively if desired.

Bioenergy does not necessarily lead to increased energy costs. The Finnish capital’s energy company Helen abandoned its last coal-fired CHP plants this spring and simultaneously announced a price reduction for district heating. Heat production by biomass, waste heat, and electric boilers has proved to be an economically efficient solution. This approach ensures the affordability and accessibility of essential goods and services for all.

Efficient resource utilization does not automatically only mean that a larger share of raw materials is directed toward products. Resource efficiency can also be measured by higher energy output from raw materials: the most efficient example of this is the cogeneration of electricity and heat mentioned above. By investing in technology, it is possible to achieve an efficiency of over 100% by recovering energy from the flue gas and fuel usage can be optimized. Implementing BECCSU can lead to utilizing wood also on a molecule level and making negative emissions possible.

Efficient use of resources and localism can be linked. It is crucial to ensure positive synergies and efficient use of raw materials while avoiding end-use competition. Economic, social and energy security factors should be duly considered.

Due to the mentioned benefits, we hope that bioenergy will be regarded as an essential part of the bioeconomy sector, as a pillar, and not just as a “compulsory evil” on the sidelines of the bioeconomy sector. In forest-rich countries, the bioenergy sector not only plays the role of utilizing by-products but also contributes to forest management activities providing income for forest owners. The bioenergy sector can also be developed, and research can be used to improve efficiency and ensure the EU’s energy independence and security.

Bioenergy, along with electrification based on carbon free electricity, is how some Member States have already moved away from imported fossil fuels and the rest can follow. However, there is no bioenergy sector without a strong EU bioeconomy, which is why we welcome the initiative. We need to find ways of using the renewable resources available in the Union for a common fossil-free future, considering the carrying capacity of nature.

The Commission identifies one of the main objectives of the strategy as ensuring the long-term competitiveness and investment security of the EU bioeconomy. The constant regulatory change in recent years, and particularly the constant state of flux in biomass sustainability, is not achieving this objective – we believe that not only the bioenergy sector but the whole bioeconomy sector needs a stable operating environment and clear regulatory direction. We hope that the Commission will also be able to strengthen this with the strategy.

Lausunto metsätalouden kannustejärjestelmän muuttamista koskevista laki- ja asetusluonnoksista

Yleinen lausuntonne kokeiluhankkeiden tuista

Hallituksen esityksen luonnoksessa ehdotetaan muutettavan lakia väliaikaisesti, jotta mahdollistetaan tulosperusteisten tukien ja ympäristöllisten tarjouskilpailujen kokeilun. Kannatamme keinojen pilotointia ja pidämme siten hallituksen esityksen luonnosta hyvänä.

Esitys sisältää muutokset liittyen keskimääräistä suuremman lehtipuuosuuden jättämiseen taimikon ja nuoren metsän hoitotyössä, mikä on toimenpiteistä etenkin energiapuun korjuun kohteita koskeva. Lisäksi esitetään testattavaksi myös muita toimia: suojavyöhykkeen jättäminen, suon ennallistaminen ja lehdon luonnonhoito. Luonnonhoidon keinoja tarvitaan laajemmin käyttöön, ja lehtipuuosuuden kasvattaminen on yksi tavoitteista, joihin tähdätään myös Energiateollisuuden ja Bioenergia ry:n yhteisessä juuri päivitetyssä metsäenergian hankintasuosituksessa.

Lehtipuuosuuden jättäminen taimikon ja nuoren metsän hoitotyössä ehdotetaan rahoitettavansamasta euromäärästä, joka ko. työlajille on jo varattu. Olemme tästä eri mieltä – pilotoitavalle uudelle tuettavalle keinolle tulisi osoittaa lisärahoitus. Käsityksemme mukaan esitykselläheikennettäisiin nykyistä perustuen tasoa, heikentäen tuen kannustavuutta hoitotöihin. Metsäkeskus on viestinyt, että esimerkiksi esim. tänä vuonna METKA-rahoitus tulee loppumaankesken, mikä on osoitus siitä, että hoitotöiden tuelle on tarvetta ja kysyntää.

Koska pilotointiin on varattu rajattu aika, tulee erityisesti huolehtia, että käytännön resurssit sekä tukien käsittelyyn että maanomistajien ja toimijoiden informointiin on varmistettu.

Muu palautteenne seuraavista asioista



Taimikon ja nuoren metsän hoito (13 §)

Suojavyöhykkeen jättäminen (23 b §)
Suon ennallistaminen (23 c §)
Lehdon luonnonhoito (23 d §)
Tarjouskilpailumenettelyn toimivuus (11 a §, 25 a-d §)
Hoito- ja kunnossapitovelvoite (40 §)
Muut muutokset (lakiehdotus 5 §, 8 §, 10 §, 16 a §, 23 a §, 33 §, 35 §, 46 §)

Esityksen vaikutukset

Miten arvioitte esityksen vaikutuksia (HE-luonnoksen perusteluiden luku 4.2)?

Muut huomiot

Muita huomioita

Kommentit valtioneuvoston asetuksen muutosehdotuksista

Taimikon ja nuoren metsän hoidon tuen määrä (8 §)

Kokeiluhankkeiden tukiehdot

Taimikon ja nuoren metsän hoitokäsittelyn jälkeinen lehtipuun osuus (7 a §)
Suojavyöhyke (30 b §)
Ennallistettava suo (30 d §)
Lehdon luonnonhoidon kohde (30 f §)

Kokeiluhankkeiden valintaperusteet

Suojavyöhykkeen jättäminen (30 c § ja liite 1)
Suon ennallistaminen (30 e § ja liite 2)
Lehdon luonnonhoito (30 g § ja liite 3 ja 4)

Kokeiluhankkeiden tuloksen saavuttamisen pisteytys

Suon ennallistaminen (30 h § ja liite 5)
Lehdon luonnonhoito (30 h § ja liite 6)

Asetuksen vaikutukset

Miten arvioitte asetuksen pääasiallisia vaikutuksia (luku 4)?

Muut huomiot

Muita huomioita

Kommentit maa- ja metsätalousministeriön asetuksen muutosehdotuksista

Hakemuksella ilmoitettavat tiedot (2 §, 3 §, 4 §, 5 §, 6 §)


Toteuttamissuunnitelma (7 §, 13 a §, 13 b §)

Toteutusilmoituksella ilmoitettavat tiedot (14 §, 15 §, 21 a-d §)

Muut huomiot

Muita huomioita

Ydinenergialain kokonaisuudistus etenee oikeaan suuntaan

Uuteen ydinenergialain lupajärjestelmään esitetään kolmea osa-aluetta ennen rakentamislupahakemusta: ensin tehdään periaatepäätös sen jälkeen Säteilyturvakeskus (STUK) tekee laitoskonseptia ja sijaintipaikan suunnitteluperusteita koskevat arvioinnit. Periaatepäätöksessä tullaan jatkossa painottamaan yhteiskunnan kokonaisetua, samalla kun yksityiskohtaisuus vähenee.

”Sujuva ja ennakoitava lupajärjestelmä on tärkeää ydinenergiaan kohdistuville uusille investoinneille, hienoa, että luvitusta nyt sujuvoitetaan”, toteaa Energiateollisuus ry:n toimitusjohtaja Jukka Leskelä.  

”Myös periaatepäätöksen osalta suunta on hyvä, suorempi prosessi on sujuvampi, ja alentaa hankekehityksen kustannuksia.”

Laitoksen ja sijaintipaikan teknisiä ominaisuuksia koskevat STUK:n selvitykset on erotettu periaatepäätöksestä omiin osioihinsa. Luvanhakija saa päättää, missä järjestyksessä tekee rakentamislupahakemusta edeltävät selvitykset, kunhan ne ovat tehtynä ennen rakentamislupahakemusta. Yksityiskohtaisten vaatimusten ja selvitysten painopistettä siirretään rakentamislupahakemusvaiheeseen, kun hankkeesta on jo tarkempaa tietoa olemassa.

Ydinenergialain lupajärjestelmän lisäksi ydinlaitokset tulee kaavoittaa, niille tulee tehdä ympäristövaikutusten arviointi (YVA), sekä hakea ympäristölupaa sekä laitoksesta riippuen vesilupaa ja rakentamislain mukaista rakentamislupaa. Ydinenergialaki on tarkoitus antaa eduskunnalle loppuvuodesta 2025. Ydinenergialain kokonaisuudistusta tulisi Leskelän mukaan priorisoida eduskuntakäsittelyssä, jotta uusi laki pääsee astumaan voimaan mahdollisimman pian. 

”Uudistus mahdollistaa aiempaa paremmin erilaiset tavat kehittää hankkeita. Joskus hankkeen alussa esimerkiksi tiedetään toivottu sijaintipaikka, johon lähdetään etsimään sopivaa laitosta”, kertoo Energiateollisuus ry:n asiantuntija Annina Alasaari.

”Tai sitten on päätetty laitoskonsepti, jolle lähdetään kartoittamaan sopivaa sijaintipaikkaa. Nyt erilaiset polut mahdollistetaan aiempaa paremmin.”

Lausunto vesienhoitoasetuksen muuttamista koskevasta luonnoksesta

Perustelumuistion mukaan asetuksella tarkennettaisiin ympäristötavoitteita antamalla teknisluonteisia säännöksiä muun muassa pintavesien ekologisen tilaluokan määrittämisessä käytettävistä laatutekijöistä. Tähän saakka pintaveden ekologisen tilan arviointia on ohjeistettu vesienhoidon suunnitteluoppailla, mutta nyt se tuotaisiin asetuksen tasolle.

ET:n keskeiset huomiot luonnoksesta:

  • Muistiossa ei ole perusteltu muutosten vaikutuksia.
  • Luokituksen luotettavuus ja läpinäkyvyys sekä yhteistyö toiminnanharjoittajien kanssa ovat keskeisiä elementtejä. Toiminnanharjoittajilta saatavia tietoja tulee voida hyödyntää luokittelutyössä.
  • One-out, all-out-periaatteen käyttöönotto tulee vaikeuttamaan tilatavoitteiden saavuttamista, ja periaatteen käyttöönotto korostaa tarvetta joustojen täysimääräiseen käytölle.
  • Luokittelua on kehitettävä paremmin vastaamaan toimintaympäristöä kohdistuneita haasteita.
  • Jokisuiden vaihettumisalueita tulee tarkastella osana muuttunutta toimintaympäristöä, ja ottaa käyttöön niillä alueilla, jossa kriteerit täyttyvät.
  • Vesimuodostumien luokittelusta käydään keskustelua toiminnanharjoittajien kanssa koko suunnittelujakson aikana.

Yleiset huomiot

Perustelumuistiossa todetaan, että ehdotetut muutokset lisäisivät vesienhoidon suunnittelun läpinäkyvyyttä, ja että ehdotukset ovat pitkälti nykyisten suunnittelukäytäntöjen mukaisia. Vastaavasti muistiossa todetaan, että ehdotetut muutokset selkeyttävät lupaedellytysten arviointia lupaviranomaisessa. ET huomauttaa, että muistiossa ei ole perusteltu sitä, millä tavalla muutokset lisäisivät läpinäkyvyyttä tai selkeyttävät lupaedellytysten arviointia verrattuna nykytilaan. Etenkin huomioita tulee kiinnittää niihin vaikutuksiin, joita asetusmuutoksella on yritysten toiminta- ja investointiympäristöön, jotta näiden toimintaedellytyksiä ei heikennetä.

ET toteaa, että luokituksen luotettavuus, läpinäkyvyys ja yhteistyö toiminnanharjoittajien kanssa ovat keskeisiä elementtejä vesienhoidon suunnittelussa. Luokitusten tulee olla selkeitä, läpinäkyviä ja perustua riittävään tietopohjaan. Luotettavuutta tulisi pystyä arvioimaan ja epävarmat luokitukset tulisi pystyä sulkemaan pois. On oltava selvää, mikä perustuu mittaustuloksiin ja mikä arviointeihin. Luokituksen luotettavuustaso ja siihen liittyvät kriteerit on tuotava esille. On myös ymmärrettävä, että vaikka vesienhoitosuunnitelmassa esitetty tieto vesien tilasta ei ole lupamenettelyä sitova, on silti luokittelun merkitys kasvanut merkittävästi uudessa toimintaympäristössä.

Iso muutos nykyiseen käytäntöön on minimitekijäperiaatteen (one-out, all-out – OOAO) periaatteen käyttöönotto vesienhoidon suunnittelussa, jonka myötä luokittelussa vesimuodostuman tila määräytyy heikoimman tekijän perusteella. ET:n käsityksen mukaan OOAO-periaatteen käyttöönotto tulee entisestään hankaloittamaan vesipuitedirektiivin mukaisiin tilatavoitteisiin pääsemistä vuoteen 2027 mennessä, vaikka faktisesti kyseisten vesimuodostumien oloissa ei tapahdu muutoksia. Kuten myös eduskunnan talousvaliokunta on painottanut (valiokunnan lausunto TaVL 30/2024 vp), tämä on merkittävä riski niin puhtaan siirtymän kuin muidenkin teollisten investointien kannalta.

ET korostaa, että tarve vesien tilatavoitteita koskevien joustojen (lievemmät ympäristötavoitteet, KeVoMu-nimeäminen, määräaikojen pidennys, uusien hankkeiden poikkeukset) täysimääräiseen käyttöönottoon on entisestään korostunut, ja siihen velvoittaa myös vesienhoitolakiin vuoden alusta tulleet muutokset. Asetuksenvalmistelussa tulisi TaVL lausunnon mukaisesti analysoida tarkemmin, miten luokittelujärjestelmää tulisi kehittää, jotta vaikutuksia pystytään tasapainottamaan.

ET huomauttaa, että huomiota tulee kiinnittää myös OOAO-periaatteen ja sen vaikutusten kommunikointiin. On oltava mahdollista ymmärtää, mitkä luokitteluun liittyvät vaikutukset johtuvat vesistöissä tapahtuneista muutoksista, ja mitkä OOAO-periaatteen käyttöönotosta. On olemassa myös riski, että OOAO-periaatteen käyttöönotosta johtuva vesien tilan heikkeneminen laitetaan vuoden alusta voimaan tulleiden vesienhoitolain muutosten piikkiin.

Pykälätasoiset huomiot

3 § Pinta- ja pohjavesien ominaispiirteiden selvittäminen

Perustelumuistion mukaan pykälän 2. momenttia täsmennetään ryhmittelyn edellytyksillä, ja momenttiin lisätään tarkemmat ryhmittelyn edellytykset. ET:n käsityksen mukaan mallinnuksen ja ryhmittelyn kehitystyö on vasta nyt käynnissä (lähde: Vesienhoidon suunnittelun 4. kauden opasluonnos). Tuntuu riskialttiilta, että arvioitu luokka voidaan muodostaa ilman todellista seuranta- aineistoa. Pelkästään ryhmittelyn keinon tuskin voidaan päästä kiinni biologisiin laatutekijöihin, joissa esiintyy runsaasti mm. luontaista ja paikallisoloista johtuvaa vakiintumatonta vaihtelua. Lisäksi vaatimuksena esitetty ihmistoiminnan vähäinen vaikutus rajannee ryhmittelyn käytön mahdollisuuksia huomattavasti.

9 § Määritelmät

Määritelmiin lisättäisiin uusi kohta 4a, johon lisätään vertailualueen määritelmä. Pääsääntöisesti määritelmä vastaa vesienhoidon suunnittelun oppaissa1 esitettyä, mutta oppaissa todetaan, että ”Jos ”hyviä” luonnontilaisia vertailupaikkoja on ollut niukasti, on vertailuarvona voitu käyttää parhaiden jäljellä olevien, vain vähäisessä määrin muutettujen paikkojen havainnoista laskettua jakauman tunnuslukua.” ET huomauttaa, että asetusluonnoksessa on otettava huomioon myös ne tilanteet, joissa luonnontilaisia vertailuoloja on vain niukasti.

Määritelmiin lisättäisiin myös uusi kohta 6 koskien luokittelujaksoa. Luokittelujaksolla tarkoitettaisiin ajanjaksoa, jolta luokittelussa käytettävä seuranta-aineisto on peräisin. ET toteaa, että toiminnanharjoittajat tuottavat tietoa vesistöjen tilasta, ja tämä tieto tulisi olla hyödynnettävissä laajemmin. Tulisi selventää, millä perustein toiminnanharjoittajan tekemä selvitys määritellään hyväksyttäväksi.
________________________________________________

1 Pintavesien tilan luokittelu ja arviointiperusteet vesienhoidon kolmannella kaudella sekä Pintavesien tilan luokittelu ja arviointiperusteet vesienhoidon neljännellä kaudella – luonnos 21.8.2024

10 § Jaottelu pintavesityyppeihin

Perustelumuistiossa on todettu vaihettumisvyöhykkeiden osalta, että jokisuiden vaihettumisalueita ei ole Suomessa käytössä luonnontieteellisistä syistä. Perustelumuistiossa viitataan vuoden 2003 niin sanotun Rannikkotyöryhmän johtopäätökseen, että ”Suomen rannikkoalueella ei ole jokisuiden vaihettumisalueita siinä merkityksessä ja laajuudessa, mitä EU:n vesipuitedirektiivissä tällaisilla tarkoitetaan”. Perustelumuistiosta on kuitenkin jätetty pois toinen osa työryhmän johtopäätöstä, joka kuului ”Se, että voidaanko vaihettumisalueet sisällyttää sisempiin rannikkovesityyppeihin, selviää lopullisesti sekä luokituksen testaamisen että kansainvälisen yhteistyötulosten yhteydessä.

ET katsoo, että jokisuiden vaihettumisalueita tulee tarkastella osana muuttunutta toimintaympäristöä, ja ottaa käyttöön niillä alueilla, jossa kriteerit täyttyvät. Monesti jokivedellä on rannikkovesissä hyvin merkittävä heikentävä vaikutus vesimuodostuman vedenlaatuun jokiveden mukana kulkevan maa- ja metsätalouden hajakuormituksen takia, varsinkin jos jokisuun edustalla olevan vesimuodostuman veden vaihtelu on rajallinen.

12 § Pintaveden ekologisen tilan luokittelu

ET huomauttaa, että luokittelua on kehitettävä paremmin vastaamaan toimintaympäristöä kohdistuneita haasteita. Luokittelun tulee edustaa koko vesimuodostuman tilaa edustavasti ja luotettavasti. ET ehdottaa tämän takia seuraavaa muutosta 12 §:n toisen momentin alkuun: ”Pintaveden ekologisen tilan luokittelu tehdään aineiston ja yksittäisten havaintopaikkojen edustavuus huomioiden siten, että lopputulos edustaa koko vesimuodostumaa. Luokittelu tehdään…”

Ekologinen luokitus tehdään useassa vesimuodostumassa velvoitetarkkailun näytepisteiden vedenlaatutuloksien perusteella. Nämä liittyvät kuormittajan vaikutuksen tarkkailuun, joten ne eivät useinkaan kuvaa hyvin vesimuodostumaan tilaan kokonaisuudessaan vaan keskittyvät kuormituksen vaikutuksen kuvaamiseen. Näin ollen ne voivat antaa usein heikomman kuvan vesimuodostuman tilasta, kuin tila olisi, jos vesimuodostumasta olisi enemmän vedenlaatutietoa käytettävissä. One-out- all-out -periaate tiukentaa edelleen vesimuodostuman tilan luokitusta.

Asetusluonnoksen 12 §:ssä on seuraava muotoilu:
Jos vesimuodostuman biologisten tekijöiden tilaa ei voida luotettavasti määrittää, voidaan ekologinen tila arvioida fysikaalis-kemiallisten tai hydrologis-morfologisten tekijöiden avulla myös edellä mainittuja heikompaan tilaan.

Kuten perustelumuistiossa todetaan, HyMo ja FysKem olosuhteet käsitetään ekologisessa luokituksessa joko erinomaisia biologisia oloja tukeviksi tai ne eivät haittaa joko hyvien tai tyydyttävien biologisten olojen saavuttamista. Tukevat tekijät eivät voi korvata biologisia tekijöitä. Vesienhoidon oppaissa todetaan, että jos biologisesta tilasta ei ole edustavaa tietoa, arvioidaan biologisen ja ekologisen tilan luokka sen perusteella, mikä todennäköinen vaikutus fysikaalisilla, kemiallisilla, hydrologisilla ja morfologisilla muutoksilla on biologisiin laatutekijöihin koko vesimuodostumatasolla. ET huomauttaa, että automaattisesti ei voida olettaa, että HyMo tai FysKem tekijät heikentäisivät ekologista tilaa, vaan muutos voinee olla myös parempaan. Asetuksen muotoilua tulee tältä osin muuttaa.

ET toteaa vielä, että OOAO-periaatteen käyttöönottoa on kuvattu ja perusteltu asetuksessa hyvin kevyesti, vaikka muutos on merkittävä verrattuna Suomessa aiemmin tehtyyn luokittelun verrattuna suuri.

Luokitteluperusteiden muuttaminen OOAO-periaatteen mukaiseksi edellyttää luokittelijalta entistä parempaa tietämystä laatutekijöistä, niiden herkkyyksistä ja tuloksiin vaikuttavista muuttujista. Jotta periaatemuutos ei johda luokittelun luotettavuuden huonontumiseen, on ensisijaisen tärkeää, että luokittelijan käytössä on kaikki tarvittavat resurssit ja osaaminen luokitteluprosessin aikana. OOAO- periaatetta sovellettaessa yksittäisten laatutekijöiden paraneminen voi jäädä huomiotta, ja voi vaikeuttaa esim. kompensaatioiden käyttöä. On olemassa tutkimustuloksia, että OOAO:n vuoksi vesistössä ja sen muissa kuin heikoimmassa laatutekijässä tapahtunut hyvä kehitys on jäänyt huomaamatta, minkä vuoksi periaatteen käyttöä on kritisoitu. OOAO voi toimia myös toisin päin, yhdessä laatutekijässä tapahtuva heikkeneminen voi jäädä huomiotta toisen jo valmiiksi huonommassa tilassa olevan laatutekijän perusteella.

12a § Biologisen tekijän tilan luokittelu

Asetukseen esitetään uutta pykälää biologisen tekijän luokitteluun liittyen. Perustelumuistion mukana ehdotus vastaa nykyistä käytäntöä, ja biologisen tekijän tilan luokittelu on esitetty aikaisemmin suunnitteluoppaassa.

ET toteaa keskeiseksi sen, että luokittelussa huomioidaan seurantaohjelmien tuottamien tulosten edustavuus, luotettavuus ja tarkkuustaso pykälän 5. momentissa mainitulla tavalla. Perustelumuistiossa olisi syytä avata vielä tarkemmin, miten nämä huomioidaan. Lisäksi myös 12a § on syytä tarkentaa, että luokittelun pitää edustaa koko vesimuodostumaa.

Pykälän 5. momentissa määrätään myös, että luokittelussa käytetään vähintään luokittelua edeltävien kuuden vuoden saatavilla olevia seuranta-aineistoja. Neljännen kauden luokittelussa on ET:n käsityksen mukaan pintavesien osalta käytössä vuosien 2017–2023 data. ET toteaa, että luokittelussa on pykälän mukaisesti käytettävä myös tätä tuoreemmat seurantatulokset, jos niitä on saatavilla. Luokittelun kehittämisen näkökulmasta on keskeistä, että luokittelussa käytetään myös mahdolliset yritysten tai muiden tuottamat tutkimustulokset, myös sellaisista havaintopaikoista, josta ei ole aikasarjaa. Tämän on varsinkin tärkeää niissä tilanteissa, jossa näitä tuloksia tarvitaan saadakseen edustava tulos kuvaamaan koko vesimuodostumaa. Perustelumuistiosta tulisi näin ollen poistaa seuraava kohta: ”Laskenta tulee tehdä samalla tavalla, jotta se muodostaa vertailukelpoisen ja yhdenmukaisen jatkumon.”

Neljännen kauden luokitteluoppaan luonnokseen viitaten ET esittää pykälän 5. momentin perusteluihin vielä lisäystä siitä, että aineistojen edustavuuden tarkastelu on erityisen tärkeää ja on varmistettava, että valitut havaintopaikat kuvaavat yhdessä koko vesimuodostumaa. Lisäksi olisi todettava, että jätevesipäästöjen välittömässä läheisyydessä (ns. sekoittumisvyöhyke) olevia havaintopaikkoja ei oteta mukaan.

ET on eri mieltä seuraavasta johtopäätöksestä ja pyytää siihen tarkennusta: ”Seurantaohjelmassa huomioidaan perusseuranta, sekä toiminnallinen seuranta, joka perustuu pitkälti toiminnanharjoittajien velvoitetarkkailuun sisältyviin vesimuodostuman tilaa kokonaisuutena kuvaaviin seurantapaikkoihin ja -muuttujiin.” Kuten edellä on kuvattu, velvoitetarkkailuun sisältyvät seurantapaikat ja -muuttujat eivät yleensä kuvaa vesimuodostuman tilaa kokonaisuutena.

Perusteluissa tulisi myös selventää, millä perustein toiminnanharjoittajan tekemä selvitys määritellään hyväksyttäväksi. On ymmärrettävää, ettei kaikissa vesimuodostumissa pystytä ottamaan huomioon kaikkea uutta tietoa, mutta etenkin niissä vesimuodostumissa, jossa toiminnanharjoittaja on aloitteellinen, uudet tulokset tulisi huomioida.

Perustelumuistion 12a § 4. momentissa todetaan, että ”Vesimuodostumakohtainen muuttujan ekologisen laatusuhteen arvo lasketaan havaintopaikkojen keskiarvona.” ET pitää pykälässä kuvattua laskentatapaa hyvin joustamattomana. Yksinkertainen keskiarvon laskentaan perustuva määrittely voi johtaa lopputulemaan, joka ei todellisuudessa ole edustava vesimuodostuman kannalta.

ET:n käsityksen mukaan vesimuodostuman tilalla tarkoitetaan kokonaisvaltaista arviota, jossa yksittäisten havaintopaikkojen merkitys kokonaisuuden kannalta huomioidaan pinta-alaperusteisesti ja luokitteluun käytettävä arvo kuvaa koko vesimuodostumaa. Asetuksessa asia tulisi huomioida paremmin kuin yksinkertaisella määritelmällä, joka perustuu vain ja ainoastaan keskiarvoon. ET ehdottaa, että valtioneuvoston asetuksessa mahdollistetaan myös vaihtoehtoinen, pinta-alalla painotettu laskentatapa.

12 b § Pintavesityyppien vertailuolojen ja tyyppikohtaisten raja-arvojen määrittäminen

Asetukseen esitetään uutta pykälää pintavesityyppien vertailuolojen ja tyyppikohtaisten raja-arvojen määrittämiseksi. Perustelumuistion mukaan ehdotus vastaa pitkälti nykyistä käytäntöä, ja selkeyttää Suomen ympäristökeskuksen tehtävää.

ET toteaa, että vertailuolojen määrittelyyn tulee vielä jatkossa kiinnittää huomiota. Mikäli luokittelujärjestelmä ei tarpeellisella tavalla pysty tunnistamaan ihmistoiminnan vaikutuksia ja/tai ilmastonmuutoksen vaikutusta, ja erottelemaan niitä ympäristön luontaisista ominaisuuksista, vesienhoidossa ei ole mahdollista saavuttaa hyviä tuloksia.

ET kannattaa pykälän 3. momentissa esitettyä säännöstä keskeisten tahojen osallistamisesta. ET huomauttaa vielä yleisesti, että läpinäkyvyyden parantamiseksi on keskeistä, että kaikki luokitteluun käytettävä tieto on toiminnanharjoittajien ja/tai sidosryhmien saatavilla. On myös tärkeää, että yksittäisten vesimuodostumien luokittelusta käydään keskustelua toiminnanharjoittajien kanssa, ja toiminnanharjoittajien annetaan osallistua prosessiin myös ennen virallista lausuntokierrosta.

Muut huomiot

ET huomauttaa, että luokittelua on tähän asti tehty ns. luokitteluoppaiden perusteella. Oppaiden sisältö on huomattavasti laajempi kuin mitä asetukseen voidaan tuoda. Esityksessä olisi vielä syytä selventää luokitteluoppaiden ja asetuksen välinen suhde jatkossa.

Lisäksi pintavesien luokitteluoppaasta ei ole käytettävissä lopullista versioita, mikä on vaikeuttanut vesienhoitoasetuksen säädösluonnoksen kommentointia. Ehdotuksen perusteluteksti on monelta osin otettu luokitteluoppaasta tai sen päivitetystä luonnoksesta. Tässä vaiheessa jää kuitenkin epäselväksi miten luokitteluoppaaseen annetut kommentit on huomioitu valmistelussa.

Sähkömarkkinalain päivitys: Kapasiteettitiekartat auttavat löytämään tilaa sähköverkoista, investointiedellytyksiä sähköverkkoihin pitää parantaa

Suomeen on puhtaan ja edullisen energian takia tarjolla valtavasti investointeja. Niiden kotiuttaminen edellyttää sähköntuotannon reipasta kasvua ja sähköistymisen jatkumista lämmityksessä, liikenteessä ja teollisuudessa. Perusedellytyksenä kaikelle tälle on riittävän vahva sähköverkkoinfrastruktuuri.

”Yhteiskunnan tämänhetkinen ohjaus ei mahdollista riittäviä investointeja sähköverkkoihin”, toteaa Energiateollisuus ry:n toimitusjohtaja Jukka Leskelä.

”Tähän on puututtava lainsäädännöllä ja verkkotoiminnan regulaatiomallilla, jotta verkoista ei muodostu ongelmaa koko järjestelmälle ja ennen muuta asiakkaille. Tähän asti verkot ovat olleet järjestelmän vahvuus ja tukiranka.” 

Tällä hetkellä uutta tuotantoa ja kulutusta ei saada riittävän nopeasti verkkoihin. Verkkokapasiteetille on kasvava tarve. Ilman määrätietoisia, investointiedellytyksiä kehittäviä toimenpiteitä verkkoinvestoinneista muodostuu energiamurroksen pullonkaula.

Heinäkuun alussa voimaan tulevaan sähkömarkkinalakiin on tulossa kokonaan uusi pykälä, jossa säädetään jakeluverkonhaltijalle velvollisuus julkaista uusia liittämispyyntöjä varten tietoja sähköverkkonsa käytettävissä olevasta kapasiteetistaan.  Tiedot on julkaistava yhtiön omalla verkkosivustolla säännöllisesti kolmen kuukauden välein sähköverkkokapasiteettia edellyttävien investointien helpottamiseksi. Osa verkkoyhtiöistä on jo julkaissut omia kapasiteettikarttojaan. Kapasiteettitietojen jakaminen mahdollistaa verkkokapasiteettia tarvitsevien hankkeiden aiempaa tehokkaampaa suunnittelua ja myös toivottavasti ohjaa hankkeita sijoittumaan vapaan kapasiteetin alueille aiempaa tehokkaammin.

”Olemme energiamurroksen jäljiltä uuden edessä, ja yhtiöissä toimintaa kehitetään jatkuvasti. Kapasiteettikarttojen lanseeraaminen on tästä hyvä esimerkki”, Leskelä toteaa.

”Sähköverkkojen kehittämisen tarpeeseen on havahduttu myös rajojemme ulkopuolella, EU:n tasolla käydään parasta aikaa keskusteluja verkkojen kehittämiseksi. Suomella on vertailussa hyvä lähtötilanne, keskimääräistä vahvemmat verkot ja kilpailukykyinen siirtohinta. Tätä etumatkaa ei tule hukata vaan verkkoinvestointeja vauhdittamalla saamme Suomelle kilpailuetua, Leskelä jatkaa.”

Siirry takaisin sivun alkuun