Huolestuttavaa, että ulkopuolisella toiminnalla on voitu vaurioittaa Suomen ja Viron välistä kaasuputkea

Energiajärjestelmän tila on vakaa, eikä vauriolla ole näköpiirissä olevaa vaikutusta tulevan talven energiansaantiin.

Suomen hallitus kertoi tiedotustilaisuudessa 10.10.2023 pitävänsä todennäköisenä, että Suomen ja Viron välisen kaasuputken vuoto on seurausta ulkopuolisesta toiminnasta. Lisäksi Suomen ja Viron välinen tietoliikenneyhteys on vaurioitunut. Suomen ja Viron yhdistävä merikaasuputki Balticconnector on ollut suljettuna sunnuntaista lähtien paineen laskun vuoksi. Suomi on kuitenkin hyvin varautunut muuttuneeseen tilanteeseen.

”Ulkopuolisen toimijan todennäköinen puuttuminen Suomen energiajärjestelmään ja järjestelmän vaurioittaminen on yksiselitteisesti tuomittavaa”, Energiateollisuus ry:n toimitusjohtaja Jukka Leskelä sanoo.

Energiateollisuuden Leskelä pitää tärkeänä, että tasavallan presidentti ja Suomen hallitus ovat tuominneet ulkopuolisen Suomen energiajärjestelmää vahingoittavan toiminnan selkeästi. Viranomaisten tutkimuksen mukaan kaasuputken vuoto ei ole voinut syntyä tavanomaisessa käytössä. Viranomaisten toiminta on ollut perusteellista, nopeaa ja luottamusta vahvistavaa. Vuotokohta on löydetty nopeasti ja se sijaitsee Suomen talousvyöhykkeellä.

”Suomen energiajärjestelmä onneksi toimii ja kaasujärjestelmän tila on vakaa. Suomessa kaasun saanti on turvattu Inkoon ja Haminan LNG-terminaaleista, eikä kaasuputken vauriolla ole näillä näkymin merkittävää vaikutusta tulevan talven energiavarmuudelle”, Leskelä toteaa.