Energiateollisuus ry tavoittelee vedystä ja muista puhtaista kaasuista merkittävää kasvutekijää Suomelle

Vedyn ja puhtaiden kaasujen avulla voidaan vähentää teollisuuden ja liikenteen päästöjä, kasvattaa vientiteollisuutta ja saada Suomeen investointeja. Kaasut ovat merkittävässä roolissa tulevaisuuden energiajärjestelmässä. Energiateollisuus vahvisti vedyn ja puhtaiden kaasujen edunvalvontaansa 23.10.2024 ja perusti päätöksentekoon uuden valiokunnan sekä nimitti aiheesta vastaavaksi johtajaksi Joona Turtiaisen.

Suomi on jo puhtaiden kaasujen tuotannossa edelläkävijä ja nyt tavoitteena on edistää vetytalouden ja puhtaiden kaasujen markkinoiden kehitystä osana puhdasta siirtymää.

”Suomella on aito mahdollisuus olla eurooppalainen edelläkävijä puhtaiden kaasujen ja niihin perustuvien polttoaineiden tuotannossa”, toteaa uuden valiokunnan puheenjohtajaksi nimitetty Gasumin yhteiskuntasuhdejohtaja Juha Ala-Huikku.

”Energiateollisuudessa haluamme nyt yhdistää voimamme ja tehdä puhtaasta tuotannosta tulevaisuuden talouskasvun perustan”, Ala-Huikku jatkaa.

Puhtaan sähkön avulla valmistetusta vedystä, biokaasusta ja talteen otetusta hiilidioksidista tehdään polttoaineita, joilla korvataan fossiilisia tuontipolttoaineita teollisuudessa ja liikenteessä. Vety on myös puhdas raaka-aine teräksen, öljyjalosteiden ja lannoitteiden valmistuksessa. Vedyn tuotannon yhteydessä syntyvä lämpö voidaan hyödyntää kaukolämpöverkoissa, joiden kattavuus on Suomen kilpailuetu. Kaasuja voidaan käyttää myös talven kovimmilla pakkasilla lämmön tuottamiseen.

”Haluamme Suomeen puhtaan energiatalouden kasvua ja että vedyn tuotantoedellytykset, infrastruktuuri ja markkinat kehittyvät. Alan pelisääntöjen luominen ja kasvun edistäminen on jo hyvässä alussa”, toteaa Energiateollisuus ry:n vetytaloudesta ja teollisuuspolitiikasta vastaava johtaja Joona Turtiainen.

”Useat Energiateollisuus ry:n jäsenyhtiöt kehittävät ja käynnistävät jo vetyliiketoimintaa ja tämä antaa työhön hyvän pohjan. Keväällä julkaistun energiavisiomme mukaan vety sopii hyvin yhteen voimakkaasti kasvavan tuuli- ja aurinkovoiman kanssa ja voi myös tasapainottaa sähköntuotannon vaihteluita. On hyvä, että saamme nyt vahvistettua yhteistä ääntä myös tällä toimialueella”, Turtiainen jatkaa.

Turtiainen on aiemmin vastannut Energiateollisuus ry:ssä edunvalvonnasta ja nyt uutena fokuksenaan hän vastaa teollisuuspolitiikasta, ja vedyn ja puhtaiden kaasujen toimintaedellytyksistä.