Kuluttajalla on oikeus kieltää yksittäistä sähkönmyyjää puhelinmarkkinoinnista. Ilmoitus voi olla vapaamuotoinen ja se voidaan esittää esimerkiksi myyntipuhelun aikana. Sähkönmyyjän on ylläpidettävä kieltorekisteriä niistä kuluttajista, jotka ovat antaneet yritykselle markkinointikiellon.
Kuluttajalla on oikeus rajoittaa myös yleisemmin puhelimitse tapahtuvaa markkinointia ns. Robinson-palvelun kautta. Useat sadat yritykset mukaan lukien kaikki suurimmat markkinoijat (Asiakkuusmarkkinointiliiton jäsenyritykset sekä runsas määrä muita yrityksiä ja yhteisöjä) käyttävät rekisteriä säännöllisesti toiminnassaan.
Alaikäisiin ei tule kohdistaa puhelinmyyntiä, ellei huoltaja ole antanut tähän erikseen nimenomaista lupaa. Vaikka seniorit ovat lähtökohtaisesti puhelinasioinnissa samassa asemassa kuin muutkin kohderyhmät, sähkönmyyjän tulee noudattaa erityistä huolellisuutta senioreiden osalta.