Mitä olet etsimässä?

Lausunto päästökauppalain ja energiavirastosta annetun lain 1 §:n muuttamisesta

Ensisijainen muutostarve on seurausta päästökauppadirektiiviin sisällytetystä ’95%’-säännöstä.

Energiateollisuus ry (ET) kiittää mahdollisuudesta lausua luonnoksesta päästökauppalain ja energiavirastosta annetun lain 1 §:n muuttamiseksi. Lausunto on annettu lausuntopalvelussa.

Ensisijainen muutostarve on seurausta päästökauppadirektiiviin sisällytetystä ’95%’-säännöstä. Sääntö on epäonnistunut ja direktiivi on lisäksi sitä koskien epäjohdonmukainen. Direktiivi edellyttää poistamaan päästökaupasta laitokset, joiden päästöistä yli 95 % on lähtöisin kestävästä biomassasta. Samalla direktiivistä poistettiin viittaus, milloin laitokset yleensä pitää sisällyttää päästökauppaan.

Esitetty muutos selkeyttäisi toimintaa tilanteessa, missä ’95%’-säännön nojalla laitoksen päästölupa perutaan, mutta laitos muuttaa polttoainehankintaansa siten, että 1.1.2026 jälkeen jonkin kalenterivuoden aikana laitoksen päästöistä alle 95 % olisi lähtöisin kestävästä biomassasta. Laitokselle tulisi tällöin hakea uudelleen päästölupaa.

Direktiivi ja ehdotettu lakimuutos jakavat laitokset useampaan kategoriaan:

1) laitokset, jotka käynnistystä ja pysäytystä lukuun ottamatta käyttävät kestävää biomassaa. Nämä laitokset ilmeisesti pysyvät päästökaupan ulkopuolella kuten nykyisinkin.

2) laitokset, jotka 2019–2023 käyttivät keskimäärin ’95%’ mukaisesti kestävää biomassaa ja myös jatkossa käyttävät kestävää biomassaa ’95%’ mukaisesti. Nämä ilmeisesti pysyisivät päästökaupan ulkopuolella

3) laitokset, jotka 2019–2023 käyttivät keskimääri ’95%’ mukaisesti kestävää biomassaa ja mutta joilla kestävän biomassa osuus alittaisi ’95%’ jonkin kalenterivuoden keskiarvona 1.1.2026 jälkeen. Näiden laitosten tulisi hakea uudelleen päästölupaa.

4) laitokset, jotka ovat päästökaupan piirissä, mutta vähentäisivät fossiilisten polttoaineiden käyttöä joko siten, että ne käynnistystä ja pysäytystä lukuun ottamatta käyttävät yksinomaan kestävää biomassaa tai siten että ne täyttäisivät ’95%’-säännön. Näiden pysymisestä päästökaupan piirissä tai mahdollisuudesta perua päästölupa ei lakiesitys ole aivan selvä. Ilmeisesti mahdolliset apupolttoaineet menisivät päästökaupasta poistuttaessa ETS2 piiriin

Kohdan 4) mukaisten laitosten pitäisi nähdäksemme voida itse päättää pysyäkö päästökaupan piirissä vai poistua siitä.

Suomen kansallisessa lainsäädännössä tulisi pyrkiä turvaamaan kansalliset erityispiirteet elipidettävä ’95%’-laitokset mahdollisuuksien mukaan päästökaupassa ja mahdollistettavataakanjakosektorin ja päästökaupan väliset siirtymät.

Lataa Lausunto paastokauppalain ja energiavirastosta annetun lain muuttamisesta 20250204 (PDF)

Asiantuntijamme tällä aihealueella

Petteri Haveri

Ekonomisti

Energiantuotanto

Petteri Haveri

Ekonomisti

Energiantuotanto

+358 50 571 1554

Siirry takaisin sivun alkuun