Lausunto Euroopan unionin hiilirajamekanismia koskevan asetuksen toimeenpanosta annetun lain muuttamisesta

Hiilirajamekanismi (CBAM) tuo vaiheittain Eurooppaan tuotaville tuotteille vastaavan kustannuksen niiden valmistamisen aiheuttamista päästöistä mitä päästöjen hinnoittelu päästökaupalla tuo eurooppalaisille valmistajille.

Energiateollisuus ry (ET) kiittää mahdollisuudesta lausua.

CBAMin toimeenpanossa Eurooppa on ’harjoittelujaksolla’, jonka aikana käytäntöjä tarkistetaan ja CBAM-tuotteita Eurooppaan tuovia ohjeistetaan. Koska lainsäädäntö on uutta, tulee siihen tarkistuksia mm. komission ohjeistuksen täsmentyessä. Samanlainen tilanne on muissakin jäsenmaissa. Koska asetuksen on tarkoitus turvata tasapuolista toimintaympäristöä, ja koskee yhtä lailla kaikki EU:n ulkorajoja, tulisi sen toimeenpanon olla mahdollisimman yhdenmukainen eri jäsenmaissa.

Tavaroiden tuojien voi olla haastavaa hallita toimitusketjua EU:n ulkopuolella ja saada kaikkia CBAM-asetuksen edellyttämiä tuottajakohtaisia tietoja. Tämän vuoden loppuun saakka ns. oletusarvojen käyttäminen todellisten päästötietojen puuttuessa on ollut mahdollista. Suomen tulisi keskustella komission ja muiden jäsenmaiden kanssa, että näiden käyttö sallittaisiin edelleen ainakin pientuonnissa.

Tullin tuontitilastojen mukaan varsin monille tuojille CBAM on edelleen uusi asia. Suurien tuote-erien tuojat tuntevat käytännöt kohtuullisen hyvin, mutta erityisesti pienempiä eriä tuoville, joista osa on yksityishenkilöitä, CBAM-velvoitteet ovat haastavia.

Raportointivelvollisuuden määrittävä euromääräinen alaraja 150 euroa on hyvin matala. Suomen tulisi vaikuttaa, että CBAM-tuonnin euromääräistä alarajaa nostettaisiin.

Nyt esitetyt muutokset kansalliseen lakiin ovat luonteeltaan teknisiä, eikä ET:lla ole niistä huomauttamista.

Lataa Lausunto Euroopan unionin hiilirajamekanismia koskevan lain muuttamisesta 20241024 - TaV (PDF)

Petteri Haveri

Ekonomisti