Vinkit kaukolämpökatkoissa
Kaukolämpöasiakkaiden keskeisin odotus on lämmityksen ja lämpimän käyttöveden häiriötön toimivuus. Kaukolämmön toimitusvarmuus on huippuluokkaa, mutta valitettavasti häiriöt teknisissä järjestelmissä ovat joskus mahdollisia.
Toimituskatkoja aiheuttaa kaukolämpöverkon suunnitelmallinen saneeraus, joista asiakkaille ilmoitetaan aina etukäteen. Suunnitelmalliset katkot pyritään ajoittamaan lämmityskauden ulkopuolelle.
Kaukolämmön asiakkaita ovat lämmön ostajat: asunto- ja kiinteistöosakeyhtiöt, yritykset, julkiset yhteisöt ja pientaloissa kuluttajat. Kaukolämpöyhtiöt tiedottavat lämmönjakelun keskeytyksistä asiakasta edustavalle taholle, joka taloyhtiössä on isännöitsijä tai muu kiinteistöstä ammattimaisesti vastaava henkilö. Asukkaiden ja muiden käyttäjien informoiminen on ensisijaisesti isännöitsijän vastuulla. Isännöitsijän vastuulla on myös tehdä tarvittavat toimenpiteet, joilla talo pidetään mahdollisimman hyvin asuttavana myös kaukolämpökatkojen aikana.
Monet kaukolämpöyhtiöt tiedottavat häiriöistä myös suoraan asukkaille ja muille kiinteistöjen käyttäjille. Sähköiset viestintäväylät antavat mahdollisuuden nopeaan ja ajantasaiseen tiedottamiseen. Kaukolämpöyritykset hyödyntävät viestinnässään esim. internetsivuja, tekstiviestejä ja sosiaalista mediaa. Niitä seuraamalla jokainen kaukolämpötalossa asuva saa tietoa kaukolämmön toimitushäiriön oletetusta kestosta ja lämmön palautumisen aikataulusta.
Lue lisää
Asiantuntijamme tällä aihealueella
Maankäyttö- ja sopimusasiat, energiaverkkojen ja -laitteistojen sijoittamista koskevat lupaprosessit, kaukolämmön ja maakaasun jakelu ja verkot, kaukolämpöjohtojen laadunvarmistus