Rahoitus ja verotus
Puhtaassa siirtymässä valtiolla on tärkeä rooli edistää uusien teknologioiden kehittämistä ja käyttöönottoa.
Uusien teknologioiden kehittämisellä ja käyttöönotolla on keskeinen rooli fossiilisista tuontipolttoaineista irtautumisessa, ilmastonmuutoksen hillinnässä ja vähähiiliseen energiantuotantoon siirtymisessä. Tarvittavan muutoksen nopeuttamiseksi ja tehostamiseksi, on tutkimus- ja demonstraatiovaiheessa olevia uusia teknologioita järkevä tukea. Kehitysvaiheen jälkeen kaikkien teknologioiden tulee pärjätä kilpailluilla markkinoilla.
TKI-tuet lisäävät tarvittavia kannustimia kehittää riittävissä määrin teknologiaa, joka hyödyttää laajemmin kansantaloutta tuottavuuden lisääntymisen ja päästövähennysten myötä sekä lisää potentiaalia uusien vientituotteiden kehittämiseen.
Suomessa tavoitellaan yksityisten ja julkisten investointien ja rahoituksen osuuden nousua neljään prosenttiin Suomen bruttokansantuotteesta. Energiateollisuus tukee TKI-toimintaympäristön vahvistamista. Tavoitteen toteuttamiseen tarvitaan vahvaa yhteiskunnan panostusta.
Verotus ja rahoitus ohjaa vähähiiliseen tuotantoon
EU:ssa määritellään yhtenäisesti taloudellisten toimintojen ympäristökestävyys taksonomian avulla. Taksonomiassa luodaan talouden toiminnoille ilmasto- ja ympäristökriteeristö, jonka avulla voidaan arvioida toimintojen kestävyyttä. Taksonomian tarkoituksena on ohjata pääomavirtoja kohti kestävämpiä sijoituksia ja sitä kautta edesauttaa EU:n ilmasto- ja ympäristötavoitteiden saavuttamista. Jotta ilmastotavoitteet voidaan saavuttaa, taksonomian tulee olla teknologianeutraali ja lukea kestävän rahoituksen piiriin kaikki teknologiat, jotka edesauttavat kasvihuonekaasupäästöjen vähentämistä.
Verotuksen tulee tukea vihreää siirtymää teknologianeutraalisti ja toimijoiden näkökulmasta oikeudenmukaisesti.
EU:n energiaverotusta on yhtenäistetty energiaverodirektiivillä, joka asettaa EU-maille energiaverojen minimitasot. Suomessa energiaverotus on pääsääntöisesti selvästi korkeampaa kuin EU:n minimitasot. Suomen energiaverotus perustuu energiasisältöveroon ja CO2-veroon. Koko energiajärjestelmä on isossa murroksessa ja valtion verotulot energiaverotuksen osalta laskevat tämän vuosikymmenen aikana, kun fossiilisista polttoaineista irtaannutaan. Verotuksen tulee tukea puhdasta siirtymää teknologianeutraalisti ja toimijoiden näkökulmasta oikeudenmukaisesti. Energiantuotannon investoinnit ovat hyvin pitkäaikaisia. Veroympäristön tulisi olla yrityksillä tiedossa ja ennustettava myös pitkällä aikavälillä ja siksi laajempaa keskustelua ja sitoutumista tarvitaan.
Asiantuntijamme tällä aihealueella
Energiaverotus, tuet ja tukijärjestelmät, rahoitus, T&K&I
Työtä ilmastoneutraalin Suomen puolesta
Toimintaperiaatteet ja ohjeistukset