ET:n viestit puoliväliriiheen
Suomella on merkittävä potentiaali parantaa puhtaan siirtymän myötä talouden kasvua sekä lisätä verotuloja ja hyvinvointia. Potentiaalin realisoituminen edellyttää riittävää, puhdasta ja kilpailukykyistä sähköä.
Energia-ala on valmis vastaamaan voimakkaastikin kasvavaan puhtaan sähkön kysyntään. Ymmärrämme valtion talouden haasteet ja taloudellisen liikkumatilan kapeuden. Puoliväliriihessä perään kuulutamme toimintaympäristön vakautta, hallitusohjelman mukaisten kasvua edistävien toimien loppuun saattamista sekä puhtaan siirtymän veroporkkanaa investointien lisäämiseksi.
Verotuksen tulee olla vakaata ja kannustavaa
Hallitus on pitänyt erinomaisesti toimintaympäristön verotuksen osalta vakaana ja mahdollistavana pitämällä teollisuuden sekä sähkö- ja lämpöpumppujen verotason EU:n minimissä ja kestävän bioenergian verottomana. Yllättäen Ilmoitettu konesalien sähköveron yli 40-kartaistaminen on erittäin huono signaali Suomen maineelle vakaana investointiympäristönä. Investointien, datatalouden huoltovarmuuden ja työpaikkojen lisäksi datakeskusten hukkalämmöt ovat keskeinen keino vähentää kaukolämmön polttoaineiden käyttöä ja tuottaa alueellisesti kohtuuhintaista lämpöä kotitalouksien tarpeisiin. Veronkorotuksen myötä nämä monipuoliset hyödyt vaarannettaisiin. Veronkorotus tulee perua tai korkeintaan tarkastaa alempaan veroluokkaan kuulumisen ehtoja.
Investointien verokannustimille jatkoa
Hallitus on reagoinut hyvin valtiontukikilpailuun suurten puhtaan siirtymän investointien verohyvityksellä. Valtiontukien poikkeukset ja sitä myöden tukikilpailu jatkunee valitettavasti vuoteen 2030 asti. Investointien ja kasvun vauhdittamiseksi verokannustimia tulee jatkaa myös vuoden 2025 jälkeen.
TKI-rahoituksessa ei peräännytä
Hallituskaudella lisätään kiitettävästi tutkimus- ja kehittämispanostuksia. Niistä ja puhtaan energian Suomi -hankkeen hiilidioksidin talteenottoon ja sen hyödyntämiseen kohdistuvasta rahoituksesta tulee pitää kiinni. TKI-rahoitusta tulee yhä enemmissä määrin kohdistaa innovaatioihin ja uuden teknologian käyttöönottoon.
Tarvittavat määrärahat investointien luvitusprosesseihin
Varmistetaan, että hallitusohjelman hyvät kirjaukset investointiluvituksen sujuvuuden ja ennakoitavuuden parantamisesta etenevät suunnitellussa aikataulussa. Huolehditaan samalla tarvittavista määrärahoista, jotta lupaprosesseihin ei tule hankaluuksia ja voisi siten heijastua investointien viivästyksinä.
Voimalaitosten kiinteistöverot täysimääräisesti kunnille
Kuntien valtionosuusjärjestelmää ollaan uudistamassa. Investointivarmuuden ja paikallisen hyväksyttävyyden näkökulmasta puoliväliriihessä tulisi varmistaa, että voimalaitoskunnat saavat pitää täysimääräisesti investointien kiinteistöverot, eikä niitä liitetä kuntien valtionosuuksien tasausjärjestelmään.
Korkovähennysoikeus suurille energiainvestoinneille
Suurten energiainvestointien kustannuksia kasvattaa korkovähennysoikeuden rajoitukset erityisesti ns. Mankala yhtiöissä, jotka eivät yhtiömuotonsa vuoksi pysty hyödyntämään nykyisiä korkovähennysmahdollisuuksia. Korkovähennysoikeus tulee palauttaa syksyn budjettiriihen linjausten mukaisesti mahdollisimman pikaisesti suurille energiainvestoinneille.
Uuden ajan teollisuus – investointi Suomeen
Uuden ajan teollisuus – investointi Suomeen
Suomen vientiteollisuuden perusta – kemianteollisuus, metsäteollisuus ja teknologiateollisuus – sekä energiateollisuus ovat valmiina ottamaan uusia askeleita kohti kestävää tulevaisuutta. Yli 200 teollisuusyritystä ovat allekirjoittaneet Finlandia-julistuksen, jossa ehdotetaan lisätoimia teollisuuden uudistamisen ja kestävän kasvun edistämiseksi.

Asiantuntijamme tällä aihealueella

Energiaverotus, tuet ja tukijärjestelmät, rahoitus, T&K&I

Työtä ilmastoneutraalin Suomen puolesta
Toimintaperiaatteet ja ohjeistukset