Sähkön kulutus laskenut teollisuudessa, kotitalouksissa ja maataloudessa

Tilastomuutokset vuodelta 2022 kertovat säästä, koronan päättymisestä ja sähkön hintakriisistä – myös Astetta alemmas -kampanjalla vaikutusta.

kahdet jalat villasukissa, taustalla takkatuli.

Sähkön sektorikohtaiset kulutustilastot vuodelta 2022 julkaistiin tänään. Varsinkin kotitalouksien, teollisuuden ja maatalouden sähkönkäytössä näkyy merkittäviä muutoksia. Kotitalouksien kulutus laski yhdeksän prosenttia, maatalouden peräti neljätöistä prosenttia vuodesta 2021. Teollisuudessa sähkön käyttö väheni huomattavasti, yhteensä kahdeksan prosenttia.

Kokonaiskulutus laski kuusi prosenttia edellisen vuoden tasosta. Taustalla on tarvetta säästää sähköä, mutta myös lämpötilat vaikuttavat. Vuoden 2022 kylmimmät kuukaudet olivat selvästi lämpimämpiä kuin vuonna 2021. Varsinkin sähkölämmittäjien ja sähköllä lämmitettyjen maatalouden rakennusten sähköntarve väheni, mutta sähköä on myös säästetty korkeiden hintojen takia. Palveluissa, joissa on mukana julkisen sektorin sähkönkäyttö, kulutuksessa oli hienoista nousua vastoin yleistä trendiä.

”Monet asiat vaikuttavat rinnakkain sähkönkulutuksen määrään”, toteaa Energiateollisuus ry:n energiamarkkinoista vastaava johtaja Pekka Salomaa.

”Palvelujen yleisestä suuntauksesta poikkeava trendi selittyy korona-ajan päättymisellä. Ihmiset palasivat töihin ja toimistoille ja ravintolat olivat normaalisti auki. Jos lämpötilojen vaikutus eliminoidaan, näyttää kyllä vahvasti siltä, että maataloudessa erityisesti kasvihuonetuotanto kärsi korkeasta hinnasta loppuvuonna 2022”, Salomaa jatkaa.

Ylivoimaisella enemmistöllä kuluttajista on edelleen joko määräaikainen tai toistaiseksi voimassa oleva sähkösopimus, joissa sähkön hinta on joko kiinteä tai jaksoittain tarkistettava. Vaihtuvahintaisia pörssisähkösopimuksia oli viime vuodenvaihteessa vain joka seitsemännellä kuluttajalla. Sähkön säästäminen korkeiden hintojen tunteina hyödyttää erityisesti niitä pörssisähköasiakkaita, jotka pystyvät sopeuttamaan kulutustaan sähkön hinnan mukaan. Vaikka pörssisähkö maksaisi hetkellisesti maltaita, kiinteällä määräaikaisella sopimuksella maksetaan sovittua hintaa läpi sopimuskauden. Sama koskee myös niitä määräaikaiseen sopimukseen sitoutuneen kuluttajan kannalta epäonnekkaita tilanteita, joissa sopimuksessa sovittu kiinteä hintataso ylittää pörssisopimusten toteutuneet hinnat.

”Muutkin kuin pörssisähköasiakkaat ovat viime talvena sekä pienentäneet kulutustaan että välttäneet sähkönkäyttöä kalleimpina ajankohtina. Tämä on auttanut siinä, että sähkö riitti ja on ollut solidaarista niitä kohtaan, joiden tilanne oli vaikein viime joulukuun kylmän jakson aikana”, Salomaa toteaa.

”Myös Astetta alemmas -kampanjalla ja aiheesta paljon kirjoittaneella medialla on ollut tärkeä vaikutuksensa siihen, että selvisimme vaikeimman jakson yli, kun sähkö oli todella kallista”, Salomaa jatkaa.