Vuonna 2015
rekisteröidyistä autoista 96 % kulki perinteisellä polttomoottorilla, vuoden
2022 aikana niiden vastaava osuus laski noin kolmeenkymmeneen prosenttiin. Koko
vuoden 2022 ensirekisteröinneistä Suomessa 37,6 % oli sähköllä ladattavia.
”Sähköön siirtyminen liikenteen energialähteenä on tärkein
yksittäinen keino vähentää tieliikenteen päästöjä”, toteaa Energiateollisuus
ry:n sähköverkkoasiantuntija Tuukka Heikkilä.
”On ilahduttavaa, että sähkön
korkea hinta ei ole säikäyttänyt uusien autojen ostajia. Suomalainen sähkö on
niin vähäpäästöistä, että tässä on liikenteen puolella tuloillaan todellinen
ilmastoteko”, Heikkilä jatkaa.
Sähköautojen
osuus voisi olla vielä paljon suurempi, mutta päättynyttä vuotta leimasi
maailmanlaajuinen komponenttipula. Lisäksi autojen hankintahinnat ovat
keskimäärin nousseet, ja hinnannousu, yhdistettynä taantuman pelkoon, heikentää
innokkuutta hankkia uusi auto. Komponenttipula on näkynyt myös autojen varustetasoissa,
joista on jouduttu tinkimään.
”Sähköllä ladattavien autojen ensirekisteröinnit kertovat
lähinnä siitä, miten paljon autoja on saatu tuotettua”, Heikkilä toteaa. ”Kasvupotentiaalia on, ihmiset todella haluavat sähköistää omaa liikkumistaan ja
samalla vähentää sekä polttoainekustannuksia, että päästöjä.”
Huomattavaa
ensirekisteröinneissä on, että kaikesta huolimatta sähköllä ladattavien osuus
hipoi joulukuussa 50 prosentin rajaa. Viime vuoteen verrattuna ladattavien
hybridien osuus on pienentynyt ja pelkästään sähköllä toimivien
akkusähköautojen osuus kasvanut.
Autovalmistajilta
on kuultu useita lupauksia niin latauksen maksujärjestelmien kuin
kaksisuuntaisen latauksenkin (V2G) suhteen. Nämä mahdollistavat sähköautojen
aiempaa sujuvamman, mutta myös monipuolisemman käytön osana älykästä
sähköverkkoa. Liikenteen sähköistyminen jatkuu myös tulevaisuudessa.
Asiantuntijamme tällä aihealueella
Sähkötutkimuspoolin asiamies, verkkosäännöt, kyberturvallisuus, sähkön pientuotannon liittäminen, sähköinen liikenne