Huomenna sähkönkäyttäjiltä tarvitaan malttia

Pitkään kestänyt pakkasjakso on nostanut Suomessa sähkön kulutusta poikkeuksellisella tavalla. Tämä on johtanut niukkuuteen sähkömarkkinoilla, mikä näkyy epätavallisen korkeana hintana 5.1.2024. Vuorokauden keskihinta on 890 euroa megawattitunnilta. Korkeimmillaan hinta klo 19 ja 20 välillä, lähes 1 900 euroa/MWh.

”Sähköjärjestelmän tilanne on äärimmäinen ja tiukka”, Energiateollisuus ry:n toimitusjohtaja Jukka Leskelä sanoo.

”Energia-alalta on vuosikaudet kysytty, miten selviämme erityisen kireästä pakkasjaksosta. Tähän mennessä olemme selvinneet hyvin. Nyt kaikkein tärkeintä on, että sähkö saadaan huomenna riittämään”, Leskelä jatkaa.

Vuosi sitten suomalaiset osoittivat yhteistyövoimansa energiansäästöön Astetta alemmas -kampanjan aikana. Samaa yhteistä ponnistusta tarvitaan nyt.

Sähkön kantaverkkoyhtiö Fingrid on nostanut aikaisemmin tänään valmiutta sähkön kiristyneen tehotilanteen vuoksi ja vedonnut sähkönkäyttäjiä hyödyntämään joustoja mahdollisuuksien mukaan sekä ajoittamaan käyttöä pois kaikkein kriittisimmiltä tunneilta.

”Sähkön tuontiyhteydet Ruotsista ja Virosta ovat täydessä käytössä. Sähkön tuonti Venäjältä lopetettiin toukokuussa 2022. Tällä hetkellä Suomen ydinvoima on täydessä tuotannossa ja vesivoimaa on hyvin saatavilla”, Leskelä kertoo.

”Sähkömarkkinoilla ei kuitenkaan ole riittävästi polttoainetta käyttäviä voimalaitoksia useiden vikatilanteiden vuoksi, mikä osaltaan on myötävaikuttanut vaikean tilanteen muodostumiseen”, Leskelä jatkaa.