Energiantuotantoon kohdistuva poliittinen lakko keskellä talvea on vastuuton

Ammattiliitot vastustavat maan hallituksen työelämäuudistuksia lakkoilemalla kuudessa energia-alan yrityksessä 14.12.2023.

Sähköalojen ammattiliitto, Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL, Ammattiliitto Pro, Suomen konepäällystöliitto ja insinööriliitto ovat asettaneet kuusi energia-alan yritystä lakon piiriin osana kampanjaansa hallituksen työelämäuudistuksia vastaan. Työtaistelutoimien kohteena olevat energia-alan yritykset ovat liittojen lakkoilmoituksen mukaan Fortum Oyj:n Suomenojan laitos, Alholms Kraft AB:n Pietarsaaren voimalaitos, Tampereen Energia Oy:n kaikki toimipaikat, Tampereen Vera Oy:n kaikki toimipaikat, Turun Seudun Energiantuotanto Oy:n Naantalin voimalaitos, Vantaan Energia Oy sekä Vantaan Energia Oy:n jätevoimala, Martinlaakson voimalaitos ja Järvenpään voimalaitos.

Vaikka lakoilla pyritään vastustamaan hallituksen työelämäuudistuksia, haitat kohdistuvat niiden piirissä oleviin yrityksiin, yritysten työntekijöihin, kotitalouksiin ja yhteiskuntaan.

”Ammattiliitot ovat lakkoilleessaan toimineet yleensä vastuullisesti rajaamalla energiantuotannon työtaisteluiden ulkopuolelle, kun lakot ovat kohdistuneet energia-alan työehtosopimuksiin. Nyt näin ei ole tehty, vaikka poliittinen työtaistelu järjestetään keskellä talvea”, toteaa Energiateollisuus ry:n työmarkkinajohtaja Timo Yli-Koivisto.

”Ammattiliitot ovat nyt päättäneet toimia vastuuttomasti kohdentamalla lakot tuotantoon silloin, kun energiaa tarvitaan eniten”, Yli-Koivisto jatkaa.

Lakkoilmoituksen mukaan kaukolämpö on rajattu työtaistelun ulkopuolelle, toisin kuin sähköntuotanto. Energiateollisuus ry:n tietojen mukaan kaukolämmön tuotanto joudutaan turvaamaan varajärjestelmillä, jotka perustuvat pääosin fossiilisiin polttoaineisiin. Niiden käyttö tuottaa tarpeettomia päästöjä ja huomattavia kustannuksia yrityksille. Sähkön tuotantoa ei ole rajattu lakon ulkopuolelle, joten sähköä tuotetaan torstaina vähemmän kuin sitä tuotettaisiin ilman lakkoa. Tämä vaikuttaa sähkön markkinahintoihin. Maksajiksi joutuvat sähkön käyttäjät. Tuotantomäärän laskun tarkkoja vaikutuksia sähkömarkkinoihin ei kuitenkaan vielä voida arvioida. Yhtiöt varoittavat tuotannon laskusta sähköpörssin markkinaviesteillä (UMM). Tällä hetkellä niiden piirissä on 945 megawattia lakon vuoksi pois olevaa kapasiteettia.

”Näillä näkymin lämpöä ja sähköä kyllä riittää, mutta työtaistelun ajoitus on pakkasten ja torstain heikkojen tuuliolosuhteiden takia aika hankala”, toteaa Energiateollisuus ry:n toimitusjohtaja Jukka Leskelä.

”Ennakkotapauksena se, että poliittinen lakko kohdistetaan uudella tavalla yhteiskunnan huoltovarmuuden kannalta keskeiselle sektorille on huolestuttava, ja toivottavasti jää yksittäistapaukseksi”, Leskelä jatkaa.