Energiateollisuus ry:n lausunto Digital Fairness Actista
Lausunnot
Julkaistu:27.10.2025
Energiateollisuus ry kannattaa Digital Fairness Actin yleisiä tavoitteita digitaalisen ympäristön oikeudenmukaisuudesta, mutta ei näe tarpeelliseksi uuden EU-tasoisen sääntelyn luomista. Nykyinen lainsäädäntö tarjoaa jo tarpeeksi vahvan suojan kuluttajille digitaalisilla markkinoilla. Sääntelyn puutteen sijaan todellinen haaste liittyy säädösten tehokkaaseen toimeenpanoon ja valvontaan. Uuden sääntelyn sijaan tulisi keskittyä olemassa olevan lainsäädännön tehokkaaseen toimeenpanoon ja yksinkertaistamiseen sekä ohjeistuksen tarjoamiseen. Näin varmistetaan selkeys ja toimivuus sekä kuluttajille että yrityksille, ilman tarpeetonta sääntelytaakkaa.