Simuloitujen tulosten perusteella, älykäs kuormanhallinta
pienentää latauskentän huipputuntitehoa merkittävästi. Käytännön tasolla,
vaikka jokainen sähköautopaikka olisi varustettu 11 kW tehoon kykenevällä
latauslaitteella, tulee kuormanhallinnan ansiosta huipputuntitehoksi 2 – 3 kW
per auto, niiden lukumäärästä riippuen. Huipputuntitehosta tarkemmin
loppuraportin kappaleessa 6, ja erityisesti kappaleen lopussa, kuvassa 28.
On syytä huomioida, että mitä kylmempi ulkolämpötila on,
sitä suuremmaksi sähköautojen latauskentän huipputuntiteho kasvaa.
Tutkimuksessa mitattiin sähköautojen latauskäyttäytymistä vain -20 asteeseen
asti. Näin ollen erityisesti Suomen kylmemmillä säävyöhykkeillä voi olla
tarpeen varautua latauskentän suurempaan huipputehoon, kuin mitä tutkimuksen
simulointitulokset osoittavat.
Tutkimushankkeen tuloksia voidaan hyödyntää myös
sähköverkkojen pitkän tähtäimen suunnittelussa, sekä huippukulutustehon ja
-energian arvioinnissa.
Sähkötutkimuspooli oli yksi hankkeen päärahoittajista.
Asiantuntijamme tällä aihealueella
Sähkötutkimuspoolin asiamies, verkkosäännöt, kyberturvallisuus, sähkön pientuotannon liittäminen, sähköinen liikenne