Mitä olet etsimässä?

Sähköautojen markkinaosuus jatkoi kasvuaan – ladattavien henkilöautojen määrä Suomen autokannassa kasvoi yli 300 000 kappaleen

Vuoden 2025 ensimmäisen kvartaalin lopussa ladattavien henkilöautojen osuus autokannasta oli 11,2 %. Sähköautot yleistyvät vauhdilla. Pelkästään sähköllä toimivien akkusähköautojen osuus kvartaalin ensirekisteröinneistä oli 33,8 %, joka on lähes 8 %-yksikköä enemmän kuin vuosi sitten. Lisäksi lataushybridien osuus ensirekisteröinneistä oli 21,6 %.

Yli puolet vuoden 2025 ensimmäisellä neljänneksellä ensirekisteröidyistä henkilöautoista oli sähköllä ladattavia. Tieliikenteen sähköistyminen on keskeinen tapa vähentää sen kasvihuonekaasu- ja lähipäästöjä. Päästövähennykset mahdollistaa Suomen ja Pohjoismaiden vähäpäästöinen sähköntuotanto. Viime vuonna Suomessa tuotetusta sähköstä 95 % oli hiilineutraalia.

Ladattavien autojen myyntiä on rajoittanut yhteiskunnan hyvin voimakas taloudellinen epävarmuus. Tästä huolimatta ladattavien autojen markkinaosuus on palannut kasvu-uralle, vuoden 2024 alkupuoliskon kuopan jälkeen.

Vuonna 2025 on useilta valmistajilta tullut tarjolle alle 30 000 euroa uutena maksavia akkusähköautoja. Tämä on jopa vähemmän kuin keskimääräinen käytettynä maahantuodun auton verotusarvo, joka oli 32 400 euroa vuonna 2024.

  • Ladattavien autojen korkeana pysynyt osuus on konkreettinen osoitus siitä, että suomalaiset ovat laskutaitoisia, toteaa Energiateollisuus ry:n sähköisestä liikenteestä vastaava asiantuntija Tuukka Heikkilä. – Sähkön hinnan ollessa meillä Euroopan kolmanneksi halvin, on sähköllä ajaminen Suomessa järkiteko niin ilmaston kuin lompakonkin kannalta.

Erityisesti pörssisähkön valinneet sähköautoilijat ovat voineet hyötyä latauksen ajoittamisesta halvimmille tunneille. Vuonna 2024 kello 02-06 välillä sähköenergian verollinen hinta oli keskimäärin alle 3 senttiä kilowattitunnilta. Latauksen ajoittaminen halvoille tunneille on toivottavaa myös sähköverkon kannalta. Mahdollinen sähköverkon tehomaksu ei järkevästi lataavan sähköautoilijan elämää hetkauta, joka todetaan myös tuoreessa LUT-yliopiston toteuttamassa tutkimuksessa. Viime vuoden lopulla julkaistu tutkimus osoittaa, että käytännössä kaikki sähköautoilijat voivat ladata ajoneuvoaan pörssisähköoptimoidusti ilman, että sähkön kulutuksen huipputeho kasvaa. Olennaista on ottaa huomioon hinnan lisäksi myös sähköliittymässä käytettävä sähköteho, jonka hallinta on osa älykästä latausjärjestelmää.

Linkit

Asiantuntijamme tällä aihealueella

Tuukka Heikkilä

Asiantuntija

Verkot ja palvelut

Tuukka Heikkilä

Asiantuntija

Verkot ja palvelut

+358 40 828 1570

Siirry takaisin sivun alkuun