Mitä olet etsimässä?

DC-kaapeleiden kuormitettavuustutkimus -loppuraportti

Rejlers Finlandin ja Helenin toteuttamassa DC-kaapeleiden kuormitettavuustutkimus -hankkeessa selvitettiin mahdollisuuksia kuormittaa kaapeleita dynaamisesti. Tämä tarkoittaa kuormituksen säätöä kaapelin lämpötilan perusteella, joka voi mahdollistaa pienemmän poikkipinnan käytön.

Kaapeleiden lämpötilaperusteista kuormituksen hallintaa ei ole vielä hyödynnetty laajamittaisesti energiatoimialalla, joten tutkimuksen keskeinen tavoite oli pilotoida dynaamisen kuormanhallinnan mahdollistavaa järjestelmää. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena, jossa käytössä olevalle latauskentälle asennettiin mittaus- ja tiedonsiirtojärjestelmät, minkä jälkeen kohteesta kerättiin lämpötila- ja kuormitusdataa useiden kuukausien ajan. Lisäksi tutkimuksessa kehitettiin laskentamalli, jolla mittausdataa jalostettiin ennen tulosten analysointia soveltuvin menetelmin.

Mittausten ja laskentojen perusteella kaapeleissa on vapaata kapasiteettia toteutuneessa sähköautojen latauskäytössä suurimman osan ajasta hyvin runsaasti. Lisäksi tutkimuksessa todetaan, että sähkönjakeluverkoista voisi löytyä laajasti sovelluskohteita dynaamiselle kuormanhallinnalle, mikäli kohteiden kuormitus vaihtelee runsaasti.

Toisaalta dynaamisella kuormanhallinnalla voidaan optimoida kaapelin kapasiteetin käyttöä vain, kun kaapelin terminen kuormitettavuus on rajoittava tekijä. Vikatilanteita ja suojauksen toimivuutta varten paksumman kaapelin käyttö voi olla edelleen perusteltua, vaikka kuormitettavuuden kannalta ohuempi kaapeli ja dynaaminen kuormanhallinta olisi riittävä ratkaisu.

Sähkötutkimuspooli oli yksi hankkeen rahoittajista.

Lataa Loppuraportti_DC-kaapeleiden kuormitettavuustutkimus_final (PDF)

Asiantuntijamme tällä aihealueella

Tuukka Heikkilä

Asiantuntija

Verkot ja palvelut

Tuukka Heikkilä

Asiantuntija

Verkot ja palvelut

+358 40 828 1570

Siirry takaisin sivun alkuun