Kalatien rakentaminen Äänekoskella sijaitsevan Hietamankosken vesivoimalaitoksen yhteyteen. Kalatie otettiin käyttöön keväällä 2020. Hietamankosken ja n. 20 km päässä sijaitsevan Leuhukosken kalateiden rakentaminen avasi 60-luvulta lähtien olleen vaellusyhteyden uhanalaiselle järvitaimenelle Saarijärven reitin latvoille. Vattenfall Oy oli päärahoittaja ja hankkeen toteuttaja, mutta rahoitusta hankkeelle oli myös MMM kärkihankerahoituksena ja Freshabit Life IP -hankkeesta. Vattenfall Oy haki kummallekin kalatielle erikseen luvan siten, että aikaisemmat kalatalousvelvoitteet (istutukset ja maksut) säilyivät entisellään.
Kalatien rakentaminen Äänekoskella sijaitsevan Hietamankosken vesivoimalaitoksen yhteyteen. Kalatie otettiin käyttöön keväällä 2020. Hietamankosken ja n. 20 km päässä sijaitsevan Leuhukosken kalateiden rakentaminen avasi 60-luvulta lähtien olleen vaellusyhteyden uhanalaiselle järvitaimenelle Saarijärven reitin latvoille. Vattenfall Oy oli päärahoittaja ja hankkeen toteuttaja, mutta rahoitusta hankkeelle oli myös MMM kärkihankerahoituksena ja Freshabit Life IP -hankkeesta. Vattenfall Oy haki kummallekin kalatielle erikseen luvan siten, että aikaisemmat kalatalousvelvoitteet (istutukset ja maksut) säilyivät entisellään.
Myllypuron ylittävä vanha siltarumpu muodosti puroon täydellisen vaellusesteen ylävirtaan pyrkiville vesieliöille. Lisäksi Sinervästä ylävirtaan noustessa oli jyrkkä koskipaikka joka muodosti toisen vaellusesteen. Uusimalla siltarummun, loiventamalla alaosan jyrkkää koskea ja lisäämällä laadukkaita lisääntymisalueita on Myllypurosta mahdollista saada toimiva taimenen poikastuotantoalue hyvälle paikalle kahden järven väliin. Hanke toteutetaan yhteistyössä Keski-Suomen ELY-keskuksen kanssa.
Koskienergia on yhdessä Jyväskylän kaupungin kanssa teettänyt esiselvityksen Autiojoen ennallistamisesta vuonna 2018, jossa vaellusesteitä poistettaisiin Autiojoesta Puuppolankosken voimalaitostoiminta lopetetaan. Vuoden 2020 aikana toteutusvaihtoehtoja tarkennetaan ja esitellään paikallisille asukkaille ja osakaskunnalle. Koskienergia päätyi ehdottamaan hanketta Jyväskylän kaupungille täydentämään kaupungin Tourujoki -hanketta.
Koskienergia on hakenut ja saanut vesilainmukaisen luvan uudelle koneasemalle ja luonnonmukaiselle kalatielle. Vanhat francis- turpiinit korvataan kaplan- turpiineilla ja tekninen kalatie korvataan luonnonmukaisella kalatiellä. Töiden aloittaminen on viivästyi, koska WWF yhdessä SLL:n Keski-Suomen piirin kanssa valittivat hankkeen aloittamiseen liittyvästä jatkoajasta. 30.6.2020 päätöksellä KHO ei myöntänyt valituslupaa WWF:lle ja SLL:n Keski-Suomen piirille ja nyt ympäristön tilaa merkittävästi parantava hanke on käynnistetty!