Mitä olet etsimässä?

Yli miljoona suomalaista on kirjautunut sähköyhtiönsä kulutusraportointipalveluun

Energiakriisi on lisännyt kävijämääriä. Enemmistö asiakkaista on tyytyväisiä palveluihin. Vallitseva energiakriisi on nostanut energiasäästön asiakkaiden tietoisuuteen ja kiinnostuksen kohteeksi. Yhtiöiden tarjoamien kulutusraportointipalveluiden merkitys on kasvanut, kun asiakkaat kaipaavat tietoa omasta energiankulutuksestaan. Energiateollisuus ry selvitti jäseniensä kulutusraportointipalvelujen käyttöä ja ominaisuuksia sähkönmyyjille ja jakeluverkonhaltijoille osoitetussa kyselyssä marraskuussa 2022.

Yli miljoona
suomalaista, eli noin 30 % suomalaisista asiakkaista, on kyselyn mukaan
kirjautunut jakeluverkonhaltijansa ja/tai myyjänsä
kulutusraportointipalveluun.  Palveluun kirjautuneista vajaalla
kolmanneksella (30 %) palvelun käyttö oli säännöllistä. Sen lisäksi, että
asiakkaat ovat löytäneet raportointipalveluiden pariin, enemmistö käyttäjistä
on tyytyväisiä palveluihin. 

”Kulutusraportointipalveluille on selvä tarve. Julkinen
keskustelu vielä lisää palveluiden käyttöä. Suuren uutisoinnin jälkeen on havaittavissa
piikki käyttäjämäärissä”, toteaa Energiateollisuus ry:n markkina-asiantuntija Riina Heinimäki

”Nyt
yhtiöillä on hyvä mahdollisuus lunastaa asiakkaiden odotuksia ja kehittää
sähköisiä kanavia entistä paremmiksi, kun palveluihin kohdistuu iso kiinnostus.”

Useimmat
palveluista tarjoavat tuntiraportoinnin lisäksi mahdollisuuden tarkastella
mittaustietoja päivä-, viikko-, kuukausi- ja vuositasolla. Enemmistö
palveluista tarjoaa myös vertailumahdollisuuden asiakkaan aikaisempaan
vastaavan ajanjakson kulutukseen. Sen sijaan vasta muutamissa vastanneiden
yhtiöiden palveluissa on vertailu muihin vastaaviin
sähkönkäyttäjiin.

Lähes kaikissa
palveluissa on mukana myös asiakkaan oman pientuotannon raportointi. Monissa on
myös monipuolisesti muita palveluita, kuten lämpötilatietojen ja hintatietojen
raportointi. Monella jakeluverkkoyhtiöllä on palvelussaan myös sähkönjakelun
toimitusvarmuuteen liittyviä osioita, kuten sähkö- ja huoltokatkotiedot,
vikailmoituskanavat ja keskeytysvahtipalvelun tilaus.  

Kysely
toteutettiin ET:n sähköverkko- ja sähkökauppajäsenille marraskuussa 2022.
Kysely oli anonyymi, eikä vastaajan eikä vastaajayhtiön nimeä ole käytettävissä
tuloksia analysoitaessa. 

Vastaajamäärä
oli 37, joista verkonhaltijoita oli 30 ja myyjiä 7. Verkonhaltijoiden osalta
kattavuus on edustava. Kyselyyn vastanneiden osuus kaikista käyttöpaikoista on
noin 75 %.

Asiantuntijamme tällä aihealueella

Riina Heinimäki

Johtava asiantuntija

Energiamarkkinat

Riina Heinimäki

Johtava asiantuntija

Energiamarkkinat

+358 50 381 6131

Siirry takaisin sivun alkuun