Mitä olet etsimässä?

Sähköhyvityslaki tulee – Ruuhka sähköyhtiösi asiakaspalvelussa ei nopeuta hyvityksien saamista

Eduskunnan talousvaliokunta on saanut valmiiksi mietinnön uusista sähkötuista. Kertaluonteisen, automaattisesti tehtävän sähköhyvityksen tarkoitus on auttaa kuluttajia noin neljän talvikuukauden laskujen maksussa. Seuraavaksi asia etenee täysistuntoon päätettäväksi.

”Sähköyhtiöissä on edessä melkoinen tietojärjestelmäurakka,
jotta isoja laskuja saavat kuluttajat saavat valtion lupaaman sähköhyvityksen”,
kertoo Energiateollisuuden markkinoista vastaava johtaja Pekka Salomaa

”On jo
nyt selvä, että kaikki asiakkaat eivät saa hyvitystä vielä huhtikuussa. Osalla
yhtiöistä syy on laskutusajankohdissa, osalla kaikkia vaativia
tietojärjestelmämuutoksia ei pystytä tekemään esitetyssä aikataulussa
yksinkertaisesti koodaripulan takia. Muutoksethan pitäisi tehdä kaikissa
sähköyhtiöissä samaan aikaan eikä tietojärjestelmätaloilla ole kaikille
riittäviä voimia”, Salomaa selventää.

Energiateollisuus
pitää hyvänä, että eduskunnassa tehtiin käytännön työtä helpottavia muutoksia
muun muassa niin, että toinen hyvityserä perustuu tammikuun kulutukseen ja
hintaan eikä marras-joulukuun kulutukseen ja tammikuun hintaan. Helpotuksista
huolimatta sähköhyvityksen saaminen asiakkaiden laskuille on iso tehtävä ja osa
sähköyhtiöistä todennäköisesti turvautuu mahdollisuuteen pyytää viranomaiselta
lykkäystä sähköhyvityksen toteutukseen.

”Sähköyhtiöt toivovat asiakkailta kärsivällisyyttä.
Sähköhyvitykset näkyvät aikanaan laskujen vähennyksinä. Monen sähköyhtiön
asiakaspalvelu on valitettavasti jo nyt ruuhkautunut energiakriisin takia”,
sanoo Salomaa.

Valtion
tarkoitus on auttaa kuluttajia talven suurimpien sähkölaskujen maksamisessa ja
avun on haluttu näkyvän sähköenergialaskuilla. Tämä tarkoittaa, ettei
sähköhyvitystä voida kohdentaa erityisen tarpeen mukaan, vaan kaikkia isoja
laskuja saavia henkilöasiakkaita hyvitetään laskuilla laskun suuruuden mukaan,
olipa asiakkaalla maksujen kanssa ongelmia tai ei.

Sähkön päivän
hinta ja tulevan ajan odotukset ovat merkittävästi maltillistuneet sitten
joulukuun, jolloin poliittinen paine auttaa asiakkaita räjähti käsiin.

Asiantuntijamme tällä aihealueella

Siirry takaisin sivun alkuun