Materiaalipankki

Materiaalipankki

On vain yksi hyvä asia, tieto, ja yksi paha asia, tietämättömyys. - Sokrates

Sähköjen etäkytkentä tehostaa asiakaspalvelua

Julkaistu: 03.11.2016 Päivitetty: 03.11.2016

Etäluettaviin sähkömittareihin siirtymisen myötä entistä useampaan asuntoon ja muuhun kiinteistöön voidaan kytkeä sähköt ilman asentajan paikalla käyntiä. Tällä hetkellä yli puoleen Suomen kaikista sähkönkäyttöpaikoista voidaan kytkeä sähköt suoraan paikallisen sähköverkkoyhtiön toimipisteestä. Etäkytkennän ansiosta asiakaspalvelu tehostuu ja nopeutuu.

Kaikissa sähköjen kytkentätilanteissa on varmistettava turvallisuus. Sähkösopimuksen tekevän asiakkaan tulee aina huolehtia omien sähkölaitteidensa asianmukaisesta käytöstä ja toiminnasta, myös kytkentätilanteissa. Kun asiakas tekee sähkösopimuksen valitsemansa sähkönmyyjän kanssa, hän samalla tilaa käyttöpaikkaansa sähköt sopimuksen alkamisajankohdasta lähtien. On asiakkaan vastuulla huolehtia, että sähköjen kytkentä on turvallista toteuttaa.

- Sähkösopimuksen tekevän asiakkaan tulee varmistaa, että kytkentähetkellä kaikkien sähkölaitteidenvirta on pois päältä tai niiden sähköjohto on irti sähköverkosta kytkennän aikana, eikä esimerkiksi liedellä ole tavaroita. Tämän voi varmistaa joko käymällä asunnossa ennen sähkösopimuksen alkamispäivää tai sopimalla asiasta edellisen asukkaan kanssa, neuvoo asiantuntija Ina Lehto Energiateollisuudesta.

Sähkösopimuksen tekeminen on helppoa: yksi yhteydenotto asiakkaan vapaasti valitsemaan sähkönmyyjään riittää. Kun sopimus sähkönmyyjän kanssa on tehty esimerkiksi puhelimitse tai internetissä, sähkönmyyjä hoitaa asiakkaan puolesta kaikki tarvittavat sopimusasiat sekä ilmoittaa sähköverkkoyhtiölle, että käyttöpaikkaan tarvitaan sähkö sopimuksen alkamispäivästä lähtien.

Asiakkaan tulee vain muistaa tehdä tarvittavat sopimukset hyvissä ajoin ennen muuttoa. Sopimus tulee tehdä vähintään 14 vuorokautta ennen sopimuksen alkupäivää, eli esimerkiksi muuttoa uuteen asuntoon.

Energiateollisuus on vastikään suositellut kehitettäväksi palvelua, jolla sähköverkkoyhtiöt ovat asiakkaaseen yhteydessä etukäteen turvallisen etäkytkennän varmistamiseksi.

Yksinkertainen tapa yhteydenoton toteuttamiseen on tekstiviesti. Tämä edellyttää, että sähkösopimusta tekevä asiakas antaa matkapuhelinnumeronsa valitsemalleen sähkönmyyjälle, joka edelleen välittää sen sähköverkkoyhtiölle. Tekstiviestillä sähköverkkoyhtiö kertoo asiakkaalle, miten tämän tulee toimia sähköjen saamiseksi. Osalla sähköverkkoyhtiöistä on jo käytössä tällaista palvelua ja osa suunnittelee sellaista parhaillaan.

 

Lisätietoja:
Asiantuntija Ina Lehto, puh. (09) 5305 2607

Ina (äitiys-/vanhempainvapaalla 21.12.2016 alk.) Lehto

Ina (äitiys-/vanhempainvapaalla 21.12.2016 alk.) Lehto
Asiantuntija
Energiaverkot

Materiaalityyppi:
Tiedotteet
Kategoriat:
Energiateollisuus ry
Sähköverkot -> Asiakkuus