Energiaa-blogi!

Energiaa! -blogissa käsitellään ajankohtaisia energiaan liittyviä teemoja sekä tehdään huomioita arjen energia-asioista. Kirjoittajina toimivat Energiateollisuus ry:n johtajat ja asiantuntijat. Mitä energia-alalla tapahtuu ja keitä ET:läiset oikein ovat? Seuraa blogia, niin tiedät.
20.10.2017 13.47

Megatrendit mullistavat energia-alan – tieto on silti yhä valtaa

Jaana Pohja

Energia-ala elää ennennäkemätöntä murrosta. Toiminnot ja menestyksen haastaa neljä megatrendiä: vähähiilisyys ja uusiutuvat energiat, digitalisaatio, kansainvälinen kilpailu ja kuluttajat.

Vähähiilisyys ja uusiutuvat energiat ovat keskiössä, kun energia-ala pyrkii vaikuttamaan ilmastonmuutoksen hillitsemiseen. Prosessit ovat kuitenkin haastavia, koska investoinnit tehdään pitkälle aikavälille samaan aikaan, kun kotimainen ja globaali toimintaympäristö ovat jatkuvassa ja ennustamattomassa muutoksessa.

Digitalisaatio luo lisää uusia tekniikoita, jotka muuttavat alan lainalaisuuksia. Voidaan kysyä, mitä energiayhtiöt tekevät, kun maailmanlaajuiset ict-yritykset tulevat energian pelikentälle.

Kansainvälinen kilpailu haastaa kotimaiset toimijat. Kilpailu on yhteiskunnan etu, rajoja ei ole eikä kotimarkkinana ole enää vain Suomi.

Ja lopuksi, mutta ei millään tapaa viimeksi, tiedostavan kuluttamisen vallankumous on jo alkanut. Asiakas nousee keskiöön ja haastaa tekemisellään myös energia-alan.

Pystyäkseen muokkautumaan yritykset tarvitsevat tietoa. Tiedon haltuun saaminen edellyttää viestinnällistä ketteryyttä ja osallisuutta sekä sosiaalisia taitoja ja teknisiä alustoja.

Viestintä ei ole vain brändin kirkastamista, teknistä informaatiota tai mahdollisimman yhteiskuntakelpoisen yrityskuvan muokkaamista.

Se on myös kuuntelemista – kaikkien kanavien pitämistä auki. Kuuntelemalla ja tulkitsemalla hiljaisia signaaleja yritys kerää menestykselleen elintärkeää tietoa.

Vain viidesosa Suomen suurimpien yritysten johtajista käyttää Twitteriä ja aktiivisesti heistä twiittaa alle sata, kertoi taannoin Talouselämä. Pienemmissä yrityksissä tilanne on todennäköisesti tätäkin vaatimattomampi.

Yrityksiä, toimipaikkoja ja asiakaspohjia on monenlaisia, eikä Twitter ole kaikkialla autuaaksi tekevä viestintäväline. Sosiaalisen median eri kanavia kannattaa kuitenkin hyödyntää yrityksessä myös kuunnellessa asiakasta.

Viestinnän eturintamassa ja esimerkkinä toimii yrityksen johto. Me viestintätyön ammattilaiset olemme aina valmiina auttamaan ja opastamaan, tahtotilan viestinnälle synnyttää kuitenkin johto.

Johdon blogit, osallistuminen some-keskusteluun ja viestintäkoulutuksiin antaa myös muille organisaatiossa luvan osallistua viestintään.


Jaana Pohja

Twitter @JaanaPohja1

Kirjoittaja on Energiateollisuuden viestintäpäällikkö ja viestintälobbari, entinen uutisjournalisti ja hilpeä twitteristi.


Palaa otsikoihin | 0 Kommenttia | Kommentoi