Sähköinen liikenne on mahdollisuus Suomelle

Sähköautojen määrä kasvaa Suomessa hyvin hitaasti ilman valtion ohjausta, koska sähköauton hankintahinta on toistaiseksi korkeampi kuin polttomoottoriautoilla. Lisäksi uuteen teknologiaan suhtaudutaan aluksi aina varauksella. Ohjaustoimenpiteitä tarvittaisiin nopeasti, jotta Suomi ei jää liikenteen globaalista kehityksestä jälkeen. Kokemuksia onnistuneesta ohjauspolitiikasta löytyy esimerkiksi Norjasta ja Hollannista. 

Sähköautojen määrä Suomessa 31.12.2016: 
3285 kpl (sähköautot ja ladattavat hybridit yhteensä, www.trafi.fi

EU:n komissio on asettanut Suomen ei-päästökauppasektorille 39 prosentin päästövähennysvaatimuksen. Jotta siihen päästään, on liikenteen päästöjä vähennettävä merkittävästi. Sähköautoilua edistämällä tuetaan tämän tavoitteen saavuttamista.

Polttomoottoriautoon verrattuna sähköauto on yli kolme kertaa energiatehokkaampi. Sähköauto ei aiheuta paikallispäästöjä lainkaan. Pelkästään bensiinin tuottamisessa aiheutuu enemmän päästöjä, kuin sähköauton käyttämän sähkön tuottamisesta Suomessa keskimäärin. Käyttökustannuksiltaan sähköauto on edullinen.

Positiivisten ympäristövaikutusten lisäksi sähköinen liikenne luo merkittäviä uusia liiketoimintamahdollisuuksia. 

Sähköinen liikenneLähde: Teknologiateollisuus

Lisätietoja

niemees
Niemelä, Esa
Sähköpostiosoite: esa.niemela@energia.fi
Puhelin: +358 9 530 52 117
Lisätietoja:
Sähkönjakelu ja verkot, energialaitteiden sijoittaminen, yhteisrakentamisen edistäminen, standardointi,verkkotoiminnan sääntely, sähköinen liikenne, energiavarastot

Materiaalia sähköisestä liikenteestä

Esitykset

03.06.2016

Sähköinen liikenne Suomessa

Tiedotteet

01.06.2016

Sähköautojen latauspisteitä lisää energiayhtiöiden yhteistyöllä

Energiateollisuus ry:n (ET) jäsenyritykset edistävät sähköistä liikennettä rakentamalla sähköautojen latausverkostoa yhä useammalle paikkakunnalle. 18 energiayhtiön perustaman Virtapisteen ver